torsdag 28. mars 2013

Spede spira




Pellisene har funnet veien opp fra kjellervinterdvalen, ut i stuelyset. Lykkekløveren "Eva" likeså. De nyter gjødselvann og vårsola, og belønner meg med ferske irrgrønne skudd. Forandring skjer fra dag til dag.





Diverse frø er sådd i dorullkjerner, melkekartonger og potter. Mamelukkerme, Stolt Rosenkavaler, Basilikum, Stokkroser, Judas penger, Tagetes og Zinnia. Superfort titta de opp. Spede spira skal få stå.
Noen som forresten kan gi meg noen råd om hvordan unngå at spirene blir tynne og strenglete - før de er klare for å bli plantet ut?

Og HURRA! Jeg har vært heldig å bli trukket ut som Giveaway-vinner i bloggen Marits hagekos. Jeg - som aldri har vinnerlykke? Moro. Tusen takk Marit. Flere frø skal bli.



8 kommentarer:

  1. Å,herlige vårbilder hos deg,så deilig å se når det spirer og gror!:)Påskeklem herfra.:):)

    SvarSlett
  2. Så lurt med dorullkjerner.... Herlig å se at det spirer og gror hos deg og nå har du jo så fin utestue der de har det godt og varmt i solen også. Jeg har ikke fingrer for slikt og kan ikke komme med råd.

    Ha en superfin skjærtorsdag!

    SvarSlett
  3. Så herlig mange spirer...vår :-)

    Så koselig at du "stjeler" ideen min, det tar jeg som et komplimemt.

    Ønsker deg en flott påskehelg!

    Klem fra Marianne

    SvarSlett
  4. Her spirer og gror det.......
    Tenk at du vant! Du er jammen heldig!
    jeg har ingen vinnerlykke eller annet hell for tiden, så jeg holder meg i ro med strikketøyet mitt, jeg.
    God påske, Elisabeth. Klem

    SvarSlett
  5. Så spændende at se alle dine små planter! Jeg håber, vi må følge dem og se dem vokse op. Stort tillykke med gaven hos Marit og rigtig god påske til dig.

    SvarSlett
  6. Så artig med masse frø. Det spirer faktisk her også nå, og det er stas. Fortsatt fin påske til deg=) Kos deg med stundentbarna=) Vibeke

    SvarSlett
  7. Så koselig å så frø, og følge spiringen !
    Gjorde sånn før jeg også, men vanskelig nå som jeg er bare noen uker her, også noen uker der.....så får ikke fulgt opp på samme måte.
    Da er løk blomster det som jeg graver ned i jorda.
    2 poser med gladiol løker har jeg gravd ned her og der i hagen her i bella Italia, så venter jeg spent til sommer, da skal de komme opp....håper bare jeg er her da, så jeg får se dem også...

    God påske :)

    SvarSlett
  8. Pellisene mine er i kjelleren ennå. Jeg vannet dem i dag, og nå skal de opp. Spørsmålet er bare hvor jeg skal ha dem. Jeg har roser også, og det er mange potter. Pelargoniene må jo være inne helt til i juni, og da blir det mange uker med blomster utover gulvet. Jeg har ikke nok vinduskarmer. Jeg pleier å ha dem i en vinterhage på jobben, men i fjor var det så mye utøy der, at det tør jeg ikke.

    Hm! Æ må tænk!

    SvarSlett