lørdag 12. oktober 2013

Fritt vilt

Ordet trafikkaos får aldri det samme innholdet etter at jeg har vært i Kina. Her er det nemlig følgende regler som gjelder: "Stå på ditt, og ikke la noen komme i veien for deg.  Finner du en ledig åpning, legg deg inn i den - uansett om du må kjøre slalomkjøring gjennom alle de 5 kjørefilene. Tut som pokker´n, så kommer du fram".

Med mye mennesker, blir det mye trafikk. Siden de fleste har samme holdningen, blir det et salig kaos.




I en kultur der folk flest, inntil for få år siden, kom seg fram på sykkel, har velstanden økt. Og med økt velstand, dermed flere biler og ikke minst mindre kjøretøy som scootere og mopeder. Herrejemini, det vrimlet av elektriske mopeder. På veiene, i gangfelt, fortau osv. Ofte overlesset med pappkasser, bygningsmaterialer ol. Eller den lille kjernefamilien på vei til et eller annet, med småbarn og babyer dinglende oppå. 





Det skumle med elektriske scootere er at de er raske og at man ikke hører dem, før du plutselig "nestenkolliderer" med dem i gangfeltet. Som fotgjenger er man fritt vilt. Overalt. Ingen tar hensyn. 

Ulykkesstatistikken på veiene i Kina må være svært høye var vår konklusjon, da vi var der borte. Etterat jeg kom hjem fra ferie, søkte jeg litt på nettet om temaet. Hentet her leser jeg: "De fleste kinesiske sjåfører er ferske i trafikken og har mindre enn fem års erfaring bak trattet. Forkjørsrett blir i stor grad ignorert, og trafikkskilt blir gjerne ansett mer som veiledende enn forpliktende. Dødsulykker som følge av at kjøretøy beveger mot kjøre retningen er vanlig. Over halvparten av de 220.000 som årlig blir drept i Kina er fotgjengere eller mopedister".

I ferien vår var vi så heldig å nyte godt av egen privatsjåfør. Han var en artig kar. Mr Wu førte oss trygt rundt i trafikken. Han smilte mye og la ofte inn replikken "Nowa mejo" - oversatt  "Aldri i Norge" når vi var vitne til hårrreisende unnamanøvrer, brennende biler eller overfylte trailere på motorveien med bygningsmateriell som ramlet av i 120 km/t.