torsdag 23. januar 2014

Fiskesuppe a la Miacasa



Patriarken og jeg er ikke særlig opptatt av dette med nyttårsforsetter. Vanligvis.
I år har vi to!
Det ene er at vi ønsker benytte oss mer av kulturelle opplevelser som konserter, teater, utstillinger, kino.
Det er andre er at vi skal spise oftere fisk. Gjerne 2-3 ganger pr. uke.

I går blei det fiskesuppe a la Miacasa. På bildet over ser du ingrediensene. Det blir litt sånn "man tager hva man haver-opplegg".
Jeg hakka løk, hvitløk, purre, chili, stangselleri, persillerot, poteter, gulrot, fennikel,  paprika i småbiter. Dette fikk frese i olivenolje noen minutter. Deretter hadde jeg oppi noen rause skjeer med rød pesto, som fikk surre sammen med grønnsakene enda noen strakser. Så helte jeg oppi 1 liter fiskekraft, som jeg hadde kjøpt på fiskebutikken. Fiskebuljongterning og vann går også fint. Jeg skvisa oppi en sitron. Har du en hvitvinslant stående, så sleng oppi den også.

Kok til grønnsakene blir møre, men fortsatt har tyggemotstand. Så dæsjet jeg oppi et par skjeer med creme fraiche, pluss fisk i biter. Denne gang ble det steinbit og ørret her i gården. Torsk, laks, lyr, sei går også fint. Ta det du liker. Trekkes noen få minutter. Smak til med pepper og salt.

Rett før servering hadde jeg oppi masse frisk hakka dill og timian, pluss reker. Mmm... Så godt atte!





10 kommentarer:

  1. Åh tak fordi du deler, den suppe ser guddommelig lækker ud! :) Er vældig glad i suppe, så det er dejligt med ny inspiration. Og farven er god. Velbekomme!

    SvarSlett
  2. Det er et meget smukt syn og lyder sundt og godt for fiskespisere! Jeg er desværre kræsen og spiser ikke fisk, men ved godt, at jeg går glip af meget.

    SvarSlett
  3. Mmm, den så skikkelig god ut=) Den tror jeg jammen jeg må prøve om ikke så lenge. Fin kveld til deg=) Vibeke

    SvarSlett
  4. Det der så veldig godt ut. mmmm
    Klem

    SvarSlett
  5. Mmmm....denne suppen så utrulig god ut!
    Jeg elsker retter med fisk, men vi spiser det altfor skjeldent her også. Ungene vil helst ikke ha.
    Sist laget mannen en pastarett med laks. Og uken før, hjemmelaget fiskegrateng. Nam nam, kan anbefales!
    Ser du strikker skappeljakke. Så fin den blir. Selv er jeg ikke bitt av den basillen, men nå følger jo garnleverandørene etter med lignende plagg. Så ubevisst henger vi oss på trenden. Bare se den vesten jeg har lyst til å strikke meg.......litt skappelaktig r den nok.
    Ha en riktig god helg, Elisabeth.

    SvarSlett
  6. Jeg elsker fiskesuppe og fiskemat, denne så jo utrolig god ut og må prøves.
    God helg fra Marit.

    SvarSlett
  7. Mhhh jeg ser fiskesuppen smaker meg - deilige! Jeg liker å spise suppe og jeg liker å spise fisk.
    Jeg lager mat akkurat suppe fra høne og jeg kjøpte fersk brun sjampinjong og løk grønn - middagen vi spiser med litt spagetti. Jeg må prøve din fine fiskesuppe Elisabeth :-) Ha en fin helg. Klem fra Viola

    SvarSlett
  8. Min kjære ELSKER fiskesuppe, så denne var midt i blinken for meg !
    Takk for tips, og det var ett av dine nyttårsforsetter.

    Egentlig kunne disse vært våre forsetter, også...hehe....

    Så artig at du også har en jeansblå poncho på pinnene !!
    Hvilken oppsrift?

    God helg du fine, håper du har hyggelig planer på agendaen din :)

    SvarSlett
  9. Never tried "fiskesuppe" but I must say it looks delicious!
    Happy weekend!

    SvarSlett