tirsdag 9. oktober 2012

Prosjekt vinterhage, del 2




Endelig er den ferdigstilt! Vinterhagen.
Har du lyst til å være med å se? Vi sniker oss rundt hjørnet av vinterhagens nordvegg her.






Rett fram ser du det nyanlagte bedet, som vi har puslet med de siste ukene. I bursdagsgave fikk jeg nemlig endel busker, stauder, løk samt flere gavekort på Hageland. Alle gavene har jeg plassert oppi dette bedet, som jeg har gitt navnet "Fifty". Tusen takk til de generøse giverene! Må si jeg er spent på hvordan det vil vokse seg til neste sesong.

Bak Fifty skimter du "danseplattingen" som patriarken snekret i sommer. Deilig sitteplass, med sol store deler av dagen.







Når vi runder hjørnet, så ser du vinterhagen fra vest. Påbygget er ikke stort, 12,5 m2. Store vindusflater gir masse lys, slik at rommet innefra virker større enn det i realiteten er.
Ser du husets takvinkel harmonerer godt med påbyggets takvinkel? Akkurat dette tror jeg medvirker til at, det nå synes som om vinterhagen har ligget der bestandig.
Som en forlengelse av vinterhagen, har vi bygget en verandaplatting på utsiden. Den binder sammen den gamle skiferbelagte verandaen, mot sør. Sørverandaen er overbygd. Her stortrives forøvrig alle pellisene mine.






Ups! Minner meg om at nå må de klippes ned og plasseres i kjelleren før frosten tar dem..







Her er kåken sett fra sør. I den sørvendte delen av sinktaket er det fire Veluxvinduer. Hele sørveggen kan åpnes opp og enkelt foldes til side. På den måten får vi en stor gulvflate, slik at vi får mulighet til å dekke til mange mennesker. Akkurat slik fleksibilitet vi har ønsket oss.
Rekkverket har vi valgt i herdet glass, for å ha utsyn til hagen fra både stue, veranda og vinterhage, og binde det hele sammen.

Vi er storfornøyd med resultatet. Mission completed!

12 kommentarer:

  1. Hvor er det blevet flot - tillykke, Elisbeth! Så smukt passet sammen med det oprindelige hus og med terrassen. Farven på jeres hus kalder vi her for svenskrød, og den er vel nok en smuk ramme om det hele. Ønsker dig en fin høstdag!

    SvarSlett
  2. Gratulerer med ferdig hagestue og så flott som den blei..... Nå er det bare å gledes seg over resultatet og vente på vår og sommer.

    Ha en finfin dag, og du, husk å ringe Blodbanken i dag.

    SvarSlett
  3. Gratulerer med ferdig flott prosjekt. Kjenner missunnelse, skulle gjerne hatt et sted med tak over, i regnet, sukk. Foldedører og veluxvinduet, tror virkelig dette rommet kommer til å bli verd investeringene. Anne på Moseplassen nevnte en konkurranseutlysning ang snekkerier i hagen, kanskje dere skulle melde på hagestua?

    SvarSlett
  4. Mission completed!
    I aller høyeste grad.Veldig flott ble det. Og jeg tror dette vil gi mye glede og mange muntre minner siden.
    Flott igjen.
    Mormorklem

    SvarSlett
  5. Ganske enkelt flott! Gratulerer!

    Og for noen pelargonier.

    SvarSlett
  6. Det er flott hos dere. Det med hagearbeide ligger ikke helt for meg, jeg får det liksom ikke helt til... Men om jeg får hageånden over meg så skal jeg ønske meg planter til et slikt bed når jeg har rund dag, for en utrolig fin gave:)

    Fint vær er jeg skikkelig dårlig på dessverre, men kanskje jeg kan være litt mer behjelpelig med severdigheter - til hvilket område av Møre og Romsdal skal dere da, og har dere vært her før?

    Fin kveld til deg, og tusen takk så masse for at du er med i gi-bort-en min. Det holder i massevis med kommentaren din, link var for de som ville/kunne:)
    Lykke til og fin kveld,
    Hanne:)

    SvarSlett
  7. Åhhh, endelig ble vinterhagen ferdig !!
    Ting tar tid, men så blir det så bra til slutt - og dette ble super bra -
    me love it - og jeg vil så gjerne se INNE, er jo så nysgjerrig på hvordan du vil innrede....tenker du lurer litt på det ennå selv?

    Flotte pelliser, tydelig at de har en perfekt plass å stå, siden de blomster så flott ennå. Ser på andre blogger, det har begynt å bli kaldt og noen skraper is på bilvindu og det i Oslo.

    Nyyyyt din hage med det flotte blomsterbedet du har laget, og navn har det fått også...hehehe...morsomt.

    God dag ønskes deg, Elisabeth :)

    SvarSlett
  8. Å det har blitt så fint Elisabeth! Vet at det ligger mange timers arbeid bak dette. Ikke minst planlegging og tankevirksomhet... Nyt!!
    PS, gleder meg til å se:-))

    SvarSlett
  9. Kjempefint, Elisabeth:) Her kan dere virkelig kose dere! Blir morro å se til neste klubbkveld. Fortsatt god kveld til deg. Klem

    SvarSlett
  10. heisan Elisabeth
    ...og takk for i kveld. Så hyggelig at du plutselig dukket opp på strikkecafe, da! Nå er jeg spent på hvordan din genser blir. Jeg er kjempeglad i min, og superfornøyd med den.
    Beklager at jeg ikke hadde mer tid til prat, det er gamske hektisk på disse kveldene, og ikke bedre ble det med en bunadskunde vi hadde like før alle dukket opp.
    Kjempefine vinterhagen din! Dere har tilogmed rukket å male utenfor!
    Gleder meg til å se innvendig også!!!!
    Nå skal jeg drikke opp en øl, og skisse litt på et maleri jeg skal male, så er det kvelden for meg! Natta!!

    SvarSlett
  11. Fullstendig vakkert! Flinke og heldige dere :)))))

    SvarSlett
  12. G R A T U L E R E R - ser ut til å være en plass der en kan nyyyte det meste! : ))

    I dag er jeg litt lei meg... min søster og svoger har reist hjem etter to ukerhos oss.... blir så stille...
    Vi har hatt to fantastiske uker sammen - sol hver dag , temp på rundt 27 grader!
    Kommer dere "Golden week" 2013 bestiller vi det samme været Elisabeth! ; )

    God tur! Lev og nyt! Go´klem til deg

    SvarSlett