tirsdag 11. september 2012

Jam






Et generøst menneske med stor frukthage, ga meg ei bøtte med plommer. Fine, røde Victoriaplommer.





Husmora i meg rykket til. Oppskrifta fra svigerinnen funket som bare fy.
Plommer, pektinsukker, fersk ingefær, putre og boble, skumme av, før den varme massen fylles oppi de tomme glassene.
Nå står de å kjølner på kjøkkenbenken min. Jeg hører det knepper i lokkene, etterhvert som temperaturen synker.

Yummi... tror jammen jeg må skjære meg en blings og prøvesmake nå til kvelds.












8 kommentarer:

  1. Åhh, det høres utrolig godt ut. Så heldig du er som får plommer. Ingen plommer på vårt tre i år... dessverre. Synes helt klart du skal prøvesmake=) Vibeke

    SvarSlett
  2. Ååhhh, stønner jeg og...

    dette ser godt ut og jeg blir sååå misunnelig, DU er såååå flink Elisabeth - til å lage "fra bunn av" - kos deg med en brødskive :)

    SvarSlett
  3. Jeg synes også det er så fint å høre kneppet når den lukker seg og det blir vakuum! Måtte melde til Snille Anne så hun kan se på bloggen din! Hilsen Rita. Psst: Erlend var skkurat i fryseren og skulle hente mere jordbærsyltetøy. Tomt! Krise! Hvis du skal gi meg en gave i løpet av høsten er et glass jordbærsyltetøy kjærkomment.

    SvarSlett
  4. Nammenam :-)
    jeg har to plommer på treet (hvis ikke skjærene har tatt dem) blir lite til syltetøy.

    Sort/hviit-bilder? Last ned
    http://no.filewin.com/Photoscape/?p=NO&gclid=CLnLv6CrrrICFSkumAodXjIAfQ

    Gratis bruk
    Kjempeenkelt og gøy :-)
    Ha en flott kveld
    Mormor

    SvarSlett
  5. Å det så godt ut.....selvgjort er velgjort! I min barndom hadde vi kun hjemmelaget syltetøy og da drømte jeg om kjøpt. Nå vil jeg ikke ha kjøpt og drømmer om hjemmelaget. Har laget stikkelsbærsyltetøy tidligere i sommer jeg da

    SvarSlett
  6. Uhm, det lyder skønt, at du laver blommemarmelade med ingefær! Her hos os har vi lige lavet blommechutney.
    Med hensyn til din Københavnertur, så glæder jeg mig til at se dig igen. På gensyn :-)

    SvarSlett
  7. Plum jam...looks really delicious!!!
    Clever you!

    SvarSlett
  8. Ljuvligt med plommonsylt! EN stor favorit! Jag fick en massa plommon av en väninna förra året och kokade god sylt med citronskal i. Inte heller dumt. En rostad brödbit med smör ost och plommonmarmelad. GOtt till kvällsteet!

    SvarSlett