fredag 2. september 2011

Ikeahelvete

Er det et sted jeg sjelden ferdes, er det på Ikea. Mine erfaringer med stedet er lite suksessfylte. De arter seg oftest slik:
Vi drar innover med tilhenger på bilen. Forventninger om å kjøpe kjekke, enkle, rimelig saker til heimen er store. Det tar omtrent 1,5 time før vi ankommer det blågule varehuset.

Følelsen av bortkommenhet rammer meg i det samme jeg kommer inn døra. Det er så STORT der. Som i en labyrint veler jeg rundt i utstillingene. Jeg ser og ser, så øyet blir stort. Og blankt. Kunne denne dingsen være kjekk hjemme hos oss tro? Jeg glemte visst å ta mål av der det skal passe inn hjemme. Hmf...
"Stedet er glimrende for å la seg inspirere" forteller en venninne begeistret. Jommen sa jeg inspirasjon. Det hele er så overveldende. Jeg blir handlingslammet. Forvirret og ør.

Forvirringen blir ikke mindre når jeg endelig har bestemt meg for å kjøpe noe smart, og skal områ meg der nede i lageravdelingen. Du vet, der de skyhøye meterlange reolene står. På rekke og rad. Med tall og artikkelnumre. Slepende rundt med den tungkjørte handletralla, rad opp og rad ned. Du kan være sikker på at om jeg skal finne 5 ting, er 2 av dem utsolgt før øyeblikket.
For å toppe den gode opplevelsen, er kassakøen som oftest endeløs. Man putter oppi pakker med lys og servietter, mens man venter og venter..

På tross av de blandete erfaringene, så prøver jeg meg igjen. Merkelig i grunn.
I morra tidlig hekter jeg henger'n på og fyker innover. Jeg skal stå å skrape på døra klokka 9. Lista er lang. Numre på kjekke saker er sirlig oppført.

Wish me luck!


10 kommentarer:

  1. Vet du, den reklamen syntes jeg var litt ekkel med alle de kattene rundt....er ikke noe glad i katter skjønner du. Men, IKEA derimot, er min favoritt....God tur og håper det blir en fin opplevelse denne gangen.

    SvarSlett
  2. FÅR Æ VÆRE MED ????? : ))

    Lykke til ! er spent hva du fyller hengeren med : ))

    SvarSlett
  3. Jeg har det på akkurat samme måte .. jeg vil ike være med!
    Lykke til og god helg. På tross av Ikea!

    SvarSlett
  4. Tvi tvi. Dette klarer du :)

    SvarSlett
  5. Ikea er best i katalogen, spør du meg. Varehusene er digre og forvirrende, særlig for den som er forvirret fra før.

    Og alt ser smått ut når en er der, en glemmer at ens eget hus er enda mindre!

    Ikea er ikke for nybegynnere, nei, men det er kjekt når alt er skrudd opp og nyduftende i den lille stua en bor i.

    Den som heller hadde hatt en visningsrom å bo i...

    SvarSlett
  6. jahajaja ikea ja.
    vet ikke hvordan det står til med ikea der du bor?
    men her er det en hekkans mardrøm.

    Ikke misforstå jeg ELSKER produktene til ikea, og kjøpte meg nettopp et spisebord der.

    men her hos oss.. nå skal du høre!

    har du tid??

    For det er det første man må sette av når man skal ha noe på ikea hos oss.

    kan ta et eksempel med en liten dings til et skap jeg skulle ha en dag.
    (Dingsen er ca 10x5 cm stor.)

    Her er prosedyren:
    1.Finne avdelingen for dingsen
    2.Finne noen som jobber på den avdelingen
    3.Få denne personen til å søke opp dingsen på pcen, og skrive ut hentelapp til lageret.
    (for dingsen er jo på lageret selvsagt, den er jo sååå svær)
    4. Stå i kø i kassen for å betale for dingsen.
    5.Kjøre til lageret som er plassert et annet sted.
    6.Stå i kø for å få hyllenr til dingsen på lageret.
    7. Rave rundt og forhåpentligvis finne dingsen.
    8.Stå i kø for å sjekke ut dingsen.
    9.Kjøre hjem og legge seg.


    henger du med??
    sikker på at du gidder?
    det gjør alltid jeg.
    utrolig nok.

    ;o)lykke til!

    SvarSlett
  7. Skjønner hva du mener, min kjære HATER å dra på IKEA, kan ikke komme fort nok ut igjen, men så drar vi også til IKEA utenfor ROMA, og den er SVÆR !!

    Blir litt stressa selv, alltid MASSE folk der, og kø på kø - men, sikkert en god ide å være der TIDLIG - så kanskje du er først i kassen?

    God tur - så regner jeg med vi får se hva du har kjøpt?

    ;)

    SvarSlett
  8. I also hate Ikea. It feels like one is going round a maze and trying desperately to find the way out! Once you are in...then you are almost forced to buy something to get out again!

    SvarSlett
  9. Jeg elsker IKEA!!! Alt er lett og fint og luftig på IKEA. Men du må sjekke på nettet for å se hvor de har det du skal ha, og så må du ha handleliste. Nydelig reklame. Jeg har faktisk aldri sett IKEA-reklame på film før.

    Håper turen gikk bra.

    SvarSlett
  10. Enig med deg, Elisabeth! Ikea er forvirrende, sjelløst og mekanisk. Jeg føler meg som en robot der jeg vandrer gjennom gatene...

    Nå får vi Ikea til Tromsø, og dermed blir det bare 1 times kjøretur dit. Men jeg tviler faktisk på at jeg kommer til å bli noen storkunde der. Nei, takke meg til loppemarked og små nisjebutikker...

    Klem fra Lill-Karin

    SvarSlett