mandag 15. august 2011

Overgang

Jeg er et sommermenneske.

Jeg er glad i alle årstider, men skulle jeg rangere de fire årstidene er det sommeren som kommer på topp. Sommeren er best. Jeg er et sanselig menneske. For meg handler sommeren om den gode temperaturen, sola, gylden sommerhud, ferie, lune kvelder i hagen, bading, vaiende strå, myggstikk, tynne klær, søte jordbær, varme svaberg, soppturer, mildt sommerregn...

Når august nærmer seg skolestart merker jeg overgangen. Mørkere kvelder, kjølige netter, kondens... Vemodet kommer krypende. Jeg vil ikke gi slipp. Så er den altså snart forbi. Sommeren. Som jeg ventet på så lenge. Som kanskje ikke værmessig ble slik som jeg ønsket og håpet. Ofte er det slik. Sommeren er kort. Og hektisk. Den er over før den ordentlig har begynt. De lune sommerkveldene er det jo ikke mange av her på våre breddegrader. Romantikeren i meg får et slag i trynet.

Einar Skjæraasen beskriver det så fint:

"August er det mykeste myke jeg kjenner, denne skjelvende streng mellom sommer og høst, denne dugg av avskjed i mine hender".

August handler også om en annen stor overgang her i huset. Minstejenta er flyttet. Sistemann ut. Vi kjørte henne og tilhengerlasset til Oslo i helgen. Pakke inn, pakke ut, løfte, trøste og bære. Gode, vakre, sterke, skjøre jenta vår. Store steg. Stor by. Egne valg. Tårer i regnet. Studielivet. Så er altså høsten her. Nå.




(Bildet har tittelen "En engel på hver skulder", laget av Bjørg Thorhallsdottir. Ble inn på flyttelasset, henger på veggen hos studenten)

5 kommentarer:

  1. nå ble jeg jammen litt vemodig her.. kjenner de følelsen så godt !! men det går nok bra.. både med deg og veslejenta di..

    sender deg en trøsteklem jeg !

    SvarSlett
  2. Jeg er enig med dig. Jeg er også en sommerpige! ;) Men jeg har lært at sætte pris på alle årstider og ser, at det er umuligt at blive hængende i sommeren, når andre årstider tager over. Hver eneste tid har sin berettigelse og skønhed.

    De ord er meget fine. Jeg bliver bevæget. Det er så smukt og poetisk skrevet. Kunne ikke siges bedre!

    God klem

    SvarSlett
  3. Oppdragerrolla vår er meint å ende i at den håpefulle flytter ut - vist er det tungt og rart - men klapp deg sjølv på skulderen og sei "bra jobba"

    ...og så kan du glede deg til fine besøk:-))

    Klem

    SvarSlett
  4. Jeg holder også meget af sommeren, og tiden lige nu er lidt vemodig - man mærker, dagene bliver kortere, og det er koldt morgen og aften. Held og lykke til studenten, der begynder et helt nyt afsnit i sit liv nu. Og det bliver også anderledes for jer, der nu kun er to.

    SvarSlett
  5. Det er vemodig, men samtidig gleder jeg meg så veldig til å begynne å jobbe, til få tibake hverdagene mine. Min favortitårstid er våren. Da ligger alt foran meg, - den deilige sommeren ikke minst.

    SvarSlett