lørdag 9. juli 2011

Jordbærsyltetøy

Brunlanes er et flatt område som ligger sør i Vestfold. I tillegg til å være et hytte-/campingparadis for tusener av feriegjester, er området også et viktig jordbruksareal. Det dyrkes mye grønnsaker, men jordbær spesielt.

Jeg tok en tur ut i Brunlanes her forleden. Jeg skulle hente jordbær. To kasser ble med meg hjem.


Røde, saftige, søte, bløte jordbær. Corona må vite.


Nå skulle det røres jordbær. De bløte bærene lot seg lett knuse, og sammen med sukker og frysepulver ble det en herlig røre.


Glass ble fylt og merkelapper satt på.


Vips var det gjort!
Nå venter deilig rørte jordbær nedi fryser'n, på å spre sommernytelser på kalde vinterdager.

3 kommentarer:

  1. Slurp..dette så nydelig ut! Da jeg var liten var dette en aktivitet og nødvendig onde på kjøkkenet hjemme hos mor og mormor. De syltet og saftet for et helt år om gangen. Det eneste aberet var at vi barn MÅTTE være med å plukke både jorbær, rips og solbær, noe som ikke var særlig populært da vi heller ville være ute i gata og spille kanonball med de andre.. ha ha. Men jammen fikk vi kost oss gjennom resten av året med deilig syltetøy og saft, jummi!:)
    Fristende og flotte bilder!!!
    Klem Anne Karin

    SvarSlett
  2. er ikke så flink til slikt.. det kommer nok av at bær generelt er dyrt her nord.. i går fikk vi imidlertid jordbær til 10 kr kurven.. det var mange som hamstret : ))

    Nyt dagen med jordbær på : )

    SvarSlett
  3. Det lyder meget, meget dejligt - og nemmere end at koge marmelade! Jeg er ikke god til sådan noget, desværre, men når hyldebærrene er modne, er jeg klar!
    Ha' en rigtig god weekend!

    SvarSlett