mandag 9. september 2013

I disse valgtider...

Noen liker mora, mens andre liker dattera sies det. Hvem av dem liker du? 






Solsikkene i Miacasa er i år fargerike og frodige. Takk Marit for frøpakkene i Giwe-away´n i våres.
Godt valg!

søndag 8. september 2013

Regjeringsskifte?




Jeg dævver av Trond Viggo Torgersens ulike personkarakterer. Han er en stor komiker.

Gjensyn med denne Youtube-snutten, ga meg en herlig gapskratt.

lørdag 7. september 2013

Gress

Jeg har jobbehelg og er samtidig gressenke denne weekenden. Men jeg klipper ikke gresset av den grunn. Neimen om jeg gjør.





Istedet har Nikon og jeg - etter arbeidstid - eksprimenert med diverse close-ups i septemberutgaven av hagen her i Miacasa.

Men aller først inntok jeg godstolen i solkroken på verandaen, med kaffe og strikketøy. En laaang stund. Den fantastiske Zen-sommeren 2013 ser bare ut til å vare og vare og….




Gosj, det er frodig der ute nå.

Denne comboen mellom Parykkbuskens burgunderrøde blad og de hvite Solhattene er lekker. I det hele tatt liker jeg godt busker og stauder som har rødlig bladverk. Det gir en spennende effekt, sammen med alt det andre grønne i hagen.




Og Solhatter får jeg rett og slett ikke nok av.  De blomstrer lenge, strekker seg så fint opp i mellom andre busker og stauder og er supre å plukke inn i buketter.  Her har jeg mikset og plantet flere ulike typer sammen, i en fargesymfoni.

fredag 6. september 2013

Gul





Sjekk den sarte gulfargen på blomkarsen min. Delikat, ikke sant?

Har planer om å samle opp frø, for denne har jeg lyst til å så igjen neste år også. Slynger seg så fint rundt i bedet, og fyller liksom ut hver ledige plass. Blir´n for plagsom og tar kverken på andre vekster, leder jeg den bare vekk, eller kutter en stengel eller to. Blomstrer gjør den helt til frosten kommer.







Her har jeg dandert blomkarsene sammen med det nye strikkeprosjektet mitt. En ny topdown-genser. Der jeg veksler mellom to tykke og tynne pinner, samt tykt og tynt garn - i en stripe-effekt.

Kidmohairgarnet fra "Canard" kjøpte jeg på Sommerfuglen i København i sommer. Godisaffæren for garnelskere.




torsdag 5. september 2013

Tog-torsdag




Tidlig torsdag morgen, og jeg er på vei. Med tog i retning Oslo. Ønske om noen rusletimer i tigerstaden alene, samt middagsavtale med studentdøtrene ble for fristende. - Fineste "rosene" i min sfære -





Jeg har godt fottøy på, for planene er å vandre gatelangs. Gate opp og gate ned i Oslobyen.
Ikke nødvendigvis shopping, men mere photo-shooting.
Skjønt fottøyet mitt er ikke helt like disse undersåttene på bildet over her. De tilhørte nemlig serveringsdamen på skjenkestedet Skindbuksen i København i sommer.

Må du ha en trivelig torsdag der du er! Det har nemlig jeg ønske om.

søndag 1. september 2013

Matauk





Siste augustlørdagen blei brukt i tyttebærskauen. En drøy halvtime med bil hjemmefra, befinner patriarken og jeg oss i disse omgivelsene.




Sus under furukronene, rødt i rødt i lyngen, maur og mose - er elementer som gir avkopling for et overfylt og surrete "topplokk". Beroligende og nesten meditativt dette å plukke bær, opplever jeg. 

Så slanger vi oss i lyngen, med kaffikoppen og matpakka, og diskuterer om rørt eller kokt tyttebærsyltetøy smaker best. Og om bærplukking er en aktivitet som er i ferd med å dø ut?

Jeg undres over at det ikke er fler i samme ærend, der vi hadde skauen for oss selv denne solblanke lørdagen. Helt gratis fyller vi fryser´n med 10 l tyttebær. 




Fikk du lyst å dra en tur på skauen nå? Nøl ikke. Det bugner av bær der ute. God tur!

onsdag 28. august 2013

Om å eldes



"Alder er som å bestige et fjell.
Man blir nok litt anpusten, 
men man får mye bedre utsikt".

Ingrid Bergman