tirsdag 13. august 2013

Hagevisitt



I Molde bor en hageblogger som jeg avla en spontanvisitt hos i sommer. Like bak domkirka, med panoramautsikt over Romsdalsfjorden, ligger denne blomstrende oasen. Et overflødighetshorn av en hage!




Jeg hadde ikke meldt min ankomst på forhånd, men søte Aud med bloggen Parkvegens hageglede tok gjestfritt i mot meg til en hagevandring likevel. Sporty gjort.

Aud har en forkjærlighet for roser, clematis og stauder i en skjønn forening. Litt a´ la danske Claus Dahlby. Midt i rosebedet planter hun clematis, og monterer "klatrestativ" innimellom, slik at clematis får litt høyde, og slynger seg innimellom rosene. Vakkert!




Hagen hennes ligger i en sørvendt skråning. Den er inndelt i flere nivåer, med ulike sitteplasser, steinlegging, dam, trapper og blomsterbed i en herlig kombinasjon. 
Aud og samboeren har i løpet av de siste 8 årene forvandlet stedet fra en gjengrodd, gammel hage til den spennende og innholdrike hagen den er i dag. Helt øverst i hagen ligger drivhuset og dammen, med denne rustikke stolen på utsiden.




Tusen takk for omvisningen, Aud. En fin inspirasjon for en hageinteressert "gnom" som meg. 

mandag 12. august 2013

Buddleja





eller sommerfuglbusk har jeg fire av her i Miacasa. En hvit, en rosa og to ulike lillanyanser.

Buskene står til det norske navnet sitt, for de fungerer virkelig som en sommerfuglmagnet. Massevis av sommerfugler, humler og bier virvler og surrer rundt de lange blomsterstandene. Blomstene egner seg også flott å plukke inn og blande i vasebuketter til bordet.

Jeg plantet fire buddleja´r i fjor også, men frosten tok dem i vinter.  Så de var bare å spa opp, etter at jeg hadde vært tålmodig og ventet og ventet og ventet på eventuelle grønne skudd. Men akk nei…

Jeg bare MÅTTE plante nye denne våren, for dette er busker jeg har glede av. 




Men også i dag har jeg et spørsmål. Saken er den: Tre av mine sommerfuglbusker er plantet ved siden av hverandre. På den måten vokser de inn i hverandres greiner, og fargene blir en salig miks. Noe jeg liker godt.

Det jeg ikke helt har fått til, er hva slags stauder eller planter jeg skal ha under og rundt disse buskene.  Det skal sies at jeg har forsøkt meg med ulike primula, som blomstrer om våren. Men etter at primulablomstringen er over, er de en lav kjedelig plante. Jeg vil ha noe annet istedet. 

Gode forslag mottas med takk!




søndag 11. august 2013

Liljemirakel



"Jeg syns blomster i seg selv, er et af tilværelsens mirakler"

Karen Blixen 


(Denne dagliljen kjøpte jeg som knoll i Amsterdam for noen år siden. Noen som kjenner navnet?)

lørdag 10. august 2013

Lazing on a sunny afternoon




Nå blei det tomt gitt. Her hjemme mener jeg. Ho hooo… det er nesten ekko i veggene.
Etter at huset har vært fylt av studentbarn, familie og venner i sommerukene, er det blitt stille her igjen. Fryktelig stille. Rart. Og litt godt også.

Jeg hagerusler. Ser at plantene har vokst seg store i løpet av julimåned. Registrerer at solhattene har både orangerød, hvite, gule og rosa nyanser. Nydelige er de, der de strekker seg mot lyset, over de andre staudene.
Ugrassveksten har avtatt. Siden jeg planter tett, blir det mindre luking. Tenker at jeg snart skal spa opp og flytte flere av staudene, for å få en bedre sammensetning av farger. Enkelte av dem står for mørkt.




Møtet med Viola og mann var hyggelig. Det gikk på engelsk, norsk og tysk. Pluss armer og bein som hjelp for å forstå hverandre, og bli kjent. Noen timer sammen med måltider, samtale og sightseeing rundt i vårt nærmiljø. Så fint i grunn at bloggingen kan gi nye bekjentskap, og kanskje knytte vennskap på tvers. Bare en åpner opp for det. Og tilbyr ei ledig gjesteseng.





Solnedgangen over Helgeroa kan ta pusten fra den mest drevne romantiker, noe disse trivelige menneskene fikk oppleve mens de var her. Du skal ikke se bort i fra at patriarken og jeg etterhvert tar oss en tur sørover i Tyskland, for gjenvisitt etterhvert.

Denne lørdagen hagerusler jeg videre, jeg. Tar en kaffe. Eller to. Slæger´n, som de unge sier. Tygger og tenker over de gode stundene som har vært.  Kanskje plukker jeg noen bønner til middag? Fra egen hage. Eller kanskje ikke…
Må din lørdag gi deg det du trenger!  "Lazing on a sunny afternoon".

tirsdag 6. august 2013

Fjellet




Det nærmeste fjellet der vi ferierer i Romsdalen, er Ystetind. - Det spisse fjellet litt til venstre i bildet over. Tatt fra kjøkkenvinduet på "Kåret", huset vi bor i.




Ystetind ligger 1162 moh. Fjellet er en av de mange Romsdalsalpene, som ligger på rekke og rad innover i Romsdalsfjorden. Spesielt godt ser man dem fra Moldesida, når man ser sørover. En klarværsdag vel og merke.



For patriarken er det DET fjellet som gjelder, når det gjelder toppturer. Og da skal man gå "frå trappa" på Kåret, dvs fra havnivå.
Man kan kjøre opp et stykke med bil på setervei, for å slippe noen høydemeter å gå.  Og på den måten gjøre turen kortere. Men det er, i følge den høye mannen på 1,93 m som jeg er gift med, "juks". Det skal gjøres som det alltid har blitt gjort.




Så da gjorde vi det i år også. Gikk til Ystetind "frå tråppa". I et helt fantastisk vær! Fire stykker i følget. Men Riga-feriehund 10 år gml, som den aller beste turkamerat.




Siste del av turen er relativ bratt, der man går omtrent på alle fire i steinura. Men den flow-følelsen man opplever og ikke minst utsikten man får når man kommer på toppen, er bare herlig! Jeg kjenner meg takknemlig for at kroppen spiller på lag med meg fortsatt, slik at jeg kan gjennomføre slike turer.




Er du glad i å gå i fjellet?

søndag 4. august 2013

Olsok

I Romsdalen der vi ferierer, har de lange tradisjoner med å feire Olsok, som er den 29. juli.
Sørøst i Norge der jeg kommer fra, er ikke disse tradisjonene like sterke. Der er det St Hans-feiring som er mer sentralt.
På Olsokaften i Misfjorden - etter fjøsstellet -  samles unge og eldre nede i fjæra. Menyen er litt ulik. Noen ganger grilling rundt bålpanna, og andre ganger rømmegrøt og spekemat. Men alltid har vi bål. Stort bål. I år brant blandt annet ei gammel lekestue. Det brant så lystig at gnistregnet danset over det gamle naustet, slik at det utviklet seg ulmebrann i en av de gamle veggene. Heldigvis ble storbrann avverget.




Men hvorfor feirer vi egentlig Olsok? Spørsmålet dukket opp under årets Olsokfeiring. Mange meninger ble hevdet. Etter at jeg kom hjem, måtte jeg sjekke dette nærmere via Google.

Historien sier at Olav den Hellige mistet livet i slaget på Stiklestad 29. juli 1030. I følge Snorresagaen skulle Olav med sin kongshirde nedkjempe bondehæren. Olav tapte slaget. Han ble drept av tre sår, påført av Torstein Knarresmed og Tore Hund. Hans martyrdød gjorde han til en helgen. Med tida har det blitt tradisjon å feire denne milepælen for kristningen av Norge.

I Middelalderen var det vanlig å innlede de store høytider med en våkenatt. Olsok kommer av Olavsvake, som i katolsk tid innbær at en våket og ba tidebønner gjennom natta. I Norge var feiringen spesielt viktig i middelalderen, men Olsokfeiringen fortsatte å være viktig lenge etter reformasjonen.




Fint er det å være våken utover sensommernatta i Romsdalen. Være sammen, flire og le. Kjenne at nattdoggen gjør klær og annet fuktig, på den siden som vender vekk fra bålet. Se månen speiler seg i fjorden. Se lyset og skyformasjoner skifter. Inntil det så smått begynner å lysne mot nordøst. Og natten er i ferd med å bli til dag. Da tusler vi i seng.

Har du tradisjon med Olsokfeiring forresten?




lørdag 3. august 2013

Tilbake



Siste feriedagene tilbringes her hjemme i Miacasa. Etter mange dager på farten, er det godt å være i ro før jobben igjen kaller. Og noe av det beste med å reise syns jeg, er nettopp det å komme hjem. Igjen.

Det har vært 3 deilige ferieuker. Aktive, sosiale, opplevelserike. Akkurat slik vi liker det. Heldige har vi vært med mye sol og godvær også. Det setter jo prikken over ferie i´en.

Jeg kommer tilbake med mer ferieblogging etterhvert. Minnekortet på kamera og telefon er full av nye fotominner. Blandt annet dette over, som ble tatt i fjæra på Olsok.

Akkurat nå snurres vaskemaskiner, rene senger res opp, mat forberedes og hagen får "et røsk" - for vi venter nemlig diverse besøk de kommende dagene.
Blandt annet kommer denne damen og mann. Nok et bekjentskap som bloggingen har gitt meg, og som jeg gleder meg til å møte. Helt på ordentlig.