søndag 21. august 2011
Lazy sunday afternoon
Det passet så fint med en regnværsdag idag. Kjenner meg sliten og fornøyd etter gårdsdagen.
Vi arrangerte familiebrønsj. Rakk det akkurat før yndlingssønnen dro vestover. På sparket passet det for alle. Alle menneskene jeg er så glad i.
Himmelen var blå, sola varmet. Bordene ble dekket i hagen. Under epletreet og furuene.
Så satt vi der samlet igjen. Unge og gamle. Den eldste på straks 95, yngste 17.
Tok en oppdatering på hva som hadde skjedd siden sist, - smått og stort, nært og fjernt. Bilder ble vist, historier fortalt, et slag kubb spilt, en vits fortalt, mat fortært og klemmer gitt.
Gode timer verd å legge på minnet. Fine å ta fram når høststormen uler rundt nova og vi er langt unna hverandre. Nydelige blomster fikk jeg også, heldige meg
I dag kroer jeg meg godt i sofaneseren. Har funnet fram en av ufoene mine. Endelig ser ser jeg slutten på kåpeprosjektet. Passer fint nå som høsten snart er her. Bilder av sluttproduktet kommer etterhvert, men den haugen på bildet skal altså bli kåpe.
Årets tider
Nå er høsten her
og høsten er en liten gul mann
som kommer ut av skogen
med kofferten sin og plukker lauet ned av
trærne og tar med seg blomsterstilkene og mange
av fuglene, og så maler han himmelen
grå og mørk, og lager triste søledammer i veiene.
Så kommer en liten hvit dame
og det er vinteren det, og hun har spade og ryggesekk
med seg og legger snø utover markene, og snøklatter
oppe i trærne, og så gir hun mennesket tykke
skjerf og luer og røk ut av munnene, og røk ut av pipene
på husene også - og himmelen maler hun kald og
hvit og gir lufta kuldegrader.
Så kommer våren, og våren er
ei lita gulgrønn jente som kaster farger opp av
kurven sin og setter fuglene tilbake i
trærne og henger sola høyere opp på
himmelen og gir den varmere stråler. Hun tar isen av
vannene og putter god gurglelyd i
bekken igjen - og menneskene får tynnere klær og varme
smil, og kanskje høye iskrem å bære på.
Så kommer sommeren, og sommeren er en
liten grønn gutt som kommer trillende ut av
skogen med trillebåren sin og setter muntre
farger alle steder, rødt og hvit og gult
og blått - han henger moreller på greinene og
fyller lufta med fugler og sang, og i gresset putter han
gresshopper og tykke humler. Han gir menneskene
tynne sandaler og nakne armer - og på badestrendene
legger han brune piker og brune gutter
bortover i rekke og rad. Det er sommer det.
Men dypt, dypt inne i skogen, på et
lite hemmelig sted - der sitter allerede høsten
med kofferten sin og gjør seg klar til å
komme tilbake,
Slik går årets tider rundt og rundt
gode venner som rydder opp etter hverandre,
som sår, som pynter og gjør det
vakkert - hver på sin måte
om og om igjen
om og om igjen...
Arild Nyquist
lørdag 20. august 2011
Dikter Arild
At jeg er glad i lyrikk er ingen hemmelighet. At jeg er spesielt glad i dikt av Arild Nyquist er heller ingen hemmelighet.
Jeg liker hans underfundige og morsomme måte å skrive på.
Hør bare her:
Tenk om
"Tenk om verden plutselig var borte en dag du Arild...!
...og at du åpnet døren fra soveværelset og så
var ikke verden der mer..
Da hadde det ikke vært særlig vits
i å pusse tennene akkurat den dagen, syns jeg".
Arild Nyquist (født 6. mars 1937 i Oslo, død 21. desember 2004 i Asker) var en norsk forfatter, musiker, billedkunstner og sceneartist.
Han begynte på Kunst- og håndverksskolen for å bli maler, men debuterte som forfatter i 1963 med romanen Ringer i et sommervann. Utdannet ved Statens Lærerskole i forming og fra 1968 til 1976 arbeidet han som formingslærer i Lofoten, hvor han hadde bodd siden 1963.
Nyquist ble i 1994 nominert til Nordisk Råds litteraturpris for den selvbiografiske romanen Ungdom.
Nyquist var sønn av forfatteren Gerd Nyquist. Hentet fra Wikipedia.
Jeg liker hans underfundige og morsomme måte å skrive på.
Hør bare her:
Tenk om
"Tenk om verden plutselig var borte en dag du Arild...!
...og at du åpnet døren fra soveværelset og så
var ikke verden der mer..
Da hadde det ikke vært særlig vits
i å pusse tennene akkurat den dagen, syns jeg".
Arild Nyquist (født 6. mars 1937 i Oslo, død 21. desember 2004 i Asker) var en norsk forfatter, musiker, billedkunstner og sceneartist.
Han begynte på Kunst- og håndverksskolen for å bli maler, men debuterte som forfatter i 1963 med romanen Ringer i et sommervann. Utdannet ved Statens Lærerskole i forming og fra 1968 til 1976 arbeidet han som formingslærer i Lofoten, hvor han hadde bodd siden 1963.
Nyquist ble i 1994 nominert til Nordisk Råds litteraturpris for den selvbiografiske romanen Ungdom.
Nyquist var sønn av forfatteren Gerd Nyquist. Hentet fra Wikipedia.
fredag 19. august 2011
Bestlite
Bestlite lampene ble designet i 1930 av engelskmannen Robert Dudley Best (1892-1984).
Bestlite er enkel, fleksibel og funksjonell, noe som har gjort den til en tidløs klassiker.
Under andre verdenskrig ble Bestlitelampen et nasjonalt klenodie, da Winston Churchill hadde en Bestlite på skrivebordet sitt i beskyttelsesbunkeren under Whitehall.
Nå befinner en av disse på veggen i tv-rommet mitt. Kjøpt her.
Tenker den skal være til både hygge og nytte i mørke høstkvelder, når jeg sitte der med strikketøyet eller boka mi.
torsdag 18. august 2011
Ibsen hotell
Her bodde vi i København.
Hotellet ligger i Vendersgate, midt mellom Pebblingesø og Israels plass. Et artig strøk å bo i, relativt sentralt. Gangavstand til det meste.
3 stjerners hotell med gode senger og en hyggelig frokostsal/lounge.
Og en deilig frokost frokost servert mellom 7 - 11.30
Anbefales!
Hotellet ligger i Vendersgate, midt mellom Pebblingesø og Israels plass. Et artig strøk å bo i, relativt sentralt. Gangavstand til det meste.
3 stjerners hotell med gode senger og en hyggelig frokostsal/lounge.
Og en deilig frokost frokost servert mellom 7 - 11.30
Anbefales!
onsdag 17. august 2011
Pitstop
I kveld er det fest i heimen. Yndlingssønnen er kommet hjem etter 6 uker med sommerjobb i Kina. Han er hjemom kun en snartur, før han setter nesa mot den vestlandske hovedstad og videre studier.
Mor kokkelerer, legger på rent sengetøy, pusler og steller. Gleder meg til en kveld rundt bordet, og har håp om videreformidling av inntrykk og opplevelser fra ukene på bondelandet i Hunanprovinsen.
Mellomste kommer hjem på fredag fra sin Interrailtur i Europa. Kun kort opphold blir det for henne også, da hun om kort tid drar til Polen for å begynne sine studier der.
Slike pit stop vil nok være samværsformen med de 3 ungene våre i årene som kommer. At de kommer innom når de har behov for "hjulskift", eller å lade batteriene. Kjenner jeg Patriarken og meg rett er vi ikke seine om å sette oss på et fly i retning Bergen eller Polen, eller futte med bilen inn til Oslo en ettermiddagstripp om savnet skulle bli for stort.
Jeg gleder meg over at de unge har pågangsmot og planer for sin egen framtid. Jeg beundrer motet i valgene de gjør.
Det er fint å være foreldre til voksne barn.
Abonner på:
Innlegg (Atom)


