lørdag 27. august 2011

Donnerwetter


Natta har vært urolig. Forkjølelsen henger i. Jeg hoster og hoster. Spesielt på nattestid klør og krisler det i halsen. Søvnen blir oppstykket.

I natt fikk jeg underholdning i min halvvåkne hostetilstand. Ute lynte og tordnet det. Soverommet ble opplyst i glimt, som på et discogulv. På min nattevandring for å finne drikke og pastiller, satt jeg i stua og kikket ut. På været. Tordenvær er fascinerende og skremmende på en gang. Voldsomme krefter. Som et scenario.
Hosten roet seg gradvis og jeg tuslet etterhvert tilbake i senga mi.

Når jeg våknet i morres kjentes kroppen tung og halsen tjukk. Æsj, passer utrolig dårlig at kroppen ikke er pigg nå. Vi har oppussing på gang, patriarken og meg. Og gitt oss selv tidspress på arbeidet. Et av barnas soverom skal få en forandring ved hjelp av maling, nye møbler og stæsj.

Hepp, hepp Elisabeth! Kom så i gang. Varm kaffe og varm dusj gjør godt. Ferske aviser og litt blogging er heller ikke dumt. Torden buldrer langt i det fjerne. Ute er det varmt og grått. Og der kom regnet.
Joda, lørdag og malingsarbeid, jeg er klar. Så klar som jeg kan bli.




Skal heller gjøre som denne tassen her som vi traff i Chianti, å
slumre på sofaen i ettermiddag.



fredag 26. august 2011

Hullsten

Jeg liker å samle på stein.
Når jeg er avgårde på turer i innland og utland, til fjells, skogs eller ved havet, kommer jeg ofte hjem med en stein eller to i sekken.
Steinenes form, farge og struktur fascinerer meg. Noen er store, andre er små, ruglete og glatte. Noen steiner forandrer farge når de blir våte.

Et sted i hagen har jeg min egen lille steinrøys. Den har blitt til etter at jeg gjennom mange år har samlet, stein for stein. Den som kommer lengst unna er fra Japan.

Ved inngangen til huset henger to kjeder med hullsten.







Samlet langs Vesterhavet på Jylland og på Makarskakysten i Kroatia.






Hullstenkjedene pynter opp og ønsker velkommen!

Har du ting du samler på og tar med deg hjem på reiser og turer?



torsdag 25. august 2011

Bulgursalat

med spisskål og dill, grillet oksespyd samt tomatsalat med cheddar og urter ble torsdagens middagsmeny for patriarken og meg. Rikelig! Må visst venne meg til å lage mindre porsjoner.


Oppskrift har jeg hentet her.

Hortensia

På forsommeren fikk jeg en Hortensia i gave. Den var blå og var full av knopper. Jeg plantet den i en krukke.



I løpet av sommeren har den vokst seg stor. Diger. Og fargene har forandret seg mot rosa, lilla, beige.










Hvordan tar jeg best vare på den i løpet av vinteren, slik at den forhåpentligvis kan glede meg videre neste sommer også?

Kåpa mi

Så er den endelig ferdig.




Kåpa mi. Kort sådan.

Nå som høsten kryper nærmere og kulda etterhvert setter inn, tenker jeg denne skal bli "en slager" i tiden framover.




Den er strikket i Raumas Puno og Pillpi. Jeg strikket med pinne nr 5 og fulgte oppskriften i str S. Siden Puno er alpakka garn er den myk og veldig lett å ha på.
Av ansiktsutrykket å dømme er dama kjempeglad for at prosjektet er fullført.



onsdag 24. august 2011

Host hark

Bomull i hodet, tett i pappen, snørr og gørr. Grr...

Jeg er blitt "sjøla" som mellomste sa da hun var tre. Altså forkjøla.
Ikke så rart kanskje, siden patriarken har "kost seg" med de samme basseluskene i en uke nå.
Eller var det badinga i sjøen på mandag som resulterte i denne elendigheten?

Never mind. Godt jeg har fri i dag. Fri til "å kure".
Jeg bøtter nedpå med varm te, kryper under ullteppet, har noen dvd'r som venter og drømmer meg tilbake til mandagen.























Må onsdagen din bli god, fri for "sinna basselusker".







tirsdag 23. august 2011

Kermit?

I sommer var jeg i Dragør, en fiskelandsby på Amager, sør for København.

Der traff jeg denne typen.






En artig liten sak med god karma, som traff meg midt i planeten. Forelskelse ved første blikk.









Han ble med meg hjem i kofferten.
Nå lever han det gode liv ute blandt pelargoniane mine.