søndag 20. oktober 2013

Kontrast


Alle inntrykkene og opplevelsene fra reisen til Suzhou og Shanghai, har det tatt tid å sortere og fordøye.

Det som sitter fremst i pannebrasken etter turen, er ordet kontrast.  - At Kina er et land med STORE kontraster. Kontrast mellom fortid og nåtid. Kontast mellom nytt og gammelt. Kontrast mellom fattig og rik.

Vi har sett topp moderne skyskrapere, digre kjøpesentre, gedigene kunstinstallasjoner, velkledde kinesere og rådyre biler.




På den andre siden har vi også sett slitte hus, trange gater, simple sanitær forhold, falleferdige sykler og uteliggere. Vi ble fortalt at på landsbygda kan man enkelte steder skru klokka mange tiår tilbake, når det gjelder utvikling i forhold til jordbruk og levestandard.

Slikt gjør voldsomt inntrykk,  - dette spriket mellom høyt utviklingsnivå og utbredt, dyp fattigdom.





Kan vel ikke skryte på meg, at jeg er topp oppdatert på nyere kinesisk historie. Ja, ikke eldre heller for den saks skyld.
Men etter at jeg kom hjem fra ferie, har jeg hatt behov for å gjøre et dypdykk i historieboka. For bedre å forstå bakgrunnen for hva jeg har sett og opplevd.

I 1912 styrtet kineserne den siste keiseren og forsøkte å modernisere landet. Både Japan og vestlige stormakter motarbeidet dette. Som svar stiftet Mao Zedong et kommunistparti i 1921. Under annen verdenskrig var de igjen alliert mot japanerene, men alliansen sprakk etter krigen. I 1949 utropte Mao Zedong folkerepublikken Kina. Mao samlet bøndene til folkekommuner og forsøkte en rekordrask moderninsering med "det store spraget" rundt 1960. Dette ble en katastrofe som kostet millioner livet. Mao fikk kritikk, men satte i gang kulturrevolusjonen for å knuse motstanderene. 

Etter Maos død i 1976 ble Deng Xiaoping Kinas sterke mann. Han satset på å modernisere Kina ved å avvikle folkekommunene og slippe markedsøkonomien løs. Dette har ført til en voldsom økonomisk vekst. Men kommunistpartiet har fortsatt beholdt maktmonopolet. 
Den raske moderniseringen av Kina skaper store kontaster mellom gammelt og nytt. I følge informerte kilder passerte Kina Tyskland i 2007 som verdens tredje største økonomi, etter USA og Japan. 

Hvor dette ender, kan ikke jeg si. Om skillet mellom fattig og rik øker ytterligere? Eller om det motsatte kommer til å skje. Merker iallefall at jeg spisser ørene og lytter ekstra når Kina nå blir nevnt i nyhetene. Kjenner også, at får jeg anledning en annen gang, vil jeg gjerne reise mer til Kina for å se andre deler av det enormt store, kontrastfylte landet.

12 kommentarer:

  1. Hei! Det har vært spennende å følge med på turen din til Kina. Håper ikke dette var det siste innlegget!
    Ha det godt! Anne

    SvarSlett
  2. Det må have været en stærk oplevelse at se de store kontraster i Kina. Håber du fortæller lidt om naturen også, Elisabeth.
    Jeg har hørt nogle radioudsendelser om arbejdsforholdene, som gjorde et dybt indtryk på mig.

    SvarSlett
  3. For en utrolig spennende reise. Har fått veldig lyst til å reise til Kina etter å ha sett bildene dine og lest om turen deres=)

    Bra vi er to som er trege på høsten. Vi prøvde å tømme krukker her i dag, men de var frosset, så vi får vente på mildværet. Hagemøblene er i alle fall tatt inn!!! Og vi har ryddet bort sommerblomster.

    Håper dere får ei fin ny uke=)

    Vibeke=)

    SvarSlett
  4. Kontraster i den størrelsesorden er ikke vi vant til og da blir det desto mer overveldende på oss. Jeg hørte et program på NRK P2 fra slummen i Mombei og innbyggerne der stortrivdes og syntes de hadde det bra. Alt er relativt..heldigvis. Man blir ydmyk av å se hvor lite veldig mange klarer seg med.

    SvarSlett
  5. Ja, Kina er nok veldig kontrastfylt. Det er spennende å lese om dine inntrykk. Kan tenke meg at det er en enorm forskjell på landsbygda og byene der. Det er nok noen ti år i forskjell, ja.
    Ha en ny fin uke, Elisabeth

    SvarSlett
  6. Kina er eit spennande land på mange områder. Kontrastane, den veksande økonomien, ei lang og interessant historie, kulturelt mangfald og ikkje minst alle utfordringane som fyljer eit samfunn med over ein milliard menneske. Det må vere eit kjekt land å reise i, og det er kjekt å sjå bildene dine derfrå. Når det gjeld framtida, har vel Kina potensiale til å bli ei økonomisk stormakt som spelar ei endå viktigare rolle i verda enn det USA gjer i dag. Særleg med tanke på den enorme (ENORME!) gjelda USA sit i idag...

    Ynskjer deg ei god veke!

    SvarSlett
  7. Det er nok landet med de store kontraster mellom by og land, flotte og veldig interessante og se og lese innleggene dine om Kina.

    Ha en fin ny uke Elisabeth.

    SvarSlett
  8. Tror jeg må til Kina en gang... Takk for bilder og inspirasjon:)

    SvarSlett
  9. Kinaturen var sikkert en stor opplevelse. Kunne tenkt meg en tur der ja. Det er nok stor forskjell på folk der. Kjekt å se bildene dine derfra.
    Klem

    SvarSlett
  10. Så fint Elisabeth - Klem fra meg

    SvarSlett
  11. Kontrastene er det som rører meg også, de gangene jeg har vært ute å reist langt.
    Flotte bilder du har tatt. Fint at du deler.
    Jeg vil anbefale deg å lese boken Ville Svaner av jung Chang. Det er en tykk bok som gjør mange inntrykk . Jeg tenker på den fortsatt, selv om det snart er 20 år siden jeg leste den.

    SvarSlett
  12. Hvor det ender?
    Si det. Men kinesisk historie er spennende og grusom.
    Klem :)

    SvarSlett