torsdag 11. august 2011

Ninemillion bicycles in...

Jeg assosierer med sangen til Katie Melua når jeg rusler gatelangs rundt i København. Det er så mange sykler i denne byen. Utrolig mange sykler.



I fjor leide patriarken og jeg sykler da vi var her. Det var fint. Vi kom så lett og langt avsted på kort tid. På den måten fikk vi sett nye bydeler vi ikke hadde vært i før. Byen er meget godt tilrettelagt for syklister, med egne sykkelfelt og trafikklys. Som fotgjenger må man passe seg vel for ikke å vildre seg inni sykkelfeltene, for å unngå å bli påkjørt av syklister med stor fart.

Det som slår meg er at syklene ser annerledes ut enn i Norge. De ser liksom litt mer "old fashion" ut. Det er flest av de sorte, har brede dekk og strippet for fartsstriper og ekstrautstyr. Noen er i knæsje farger.





Noen sykler har en slags boks foran til å frakte barn, mat og andre nødvendigheter i. I går så jeg en dame syklet med mann og barn oppi boksen.




Enkelte sykler er til og med kledd med skinn! Den kan bli din, bare du har tilstrekkelig kronasje i lommeboka :o)





7 kommentarer:

  1. Det var nyt for mig, at der er så mange "rigtige gammeldags" cykler i København. Jeg tror jeg ved hvorfor de er populære: De er bedre end de moderne cykler! Nemmere at køre på og de vejer heller ikke meget, måske mindre end en "cross" eller "mountain" eller "moderne street-bike".

    Dejlige billeder, det har været en god Københavnertur tror jeg :)

    SvarSlett
  2. Ser du har vært i Køben på bloggtreff også, tenker det var koselig;)
    Utrolig til sykkelpark i København, og de har praktiske sykler, og trenger vel ikke de fancy girsyklene vi har for å komme opp bakkene:O)
    Ha ei fin helg, klem fra meg;)

    SvarSlett
  3. Sikke nogle skønne cykler du har fotograferet! Ja, det er blevet vældig populært at cykle i København, og man kommer hurtigt frem.
    Ha' en dejlig feriedag :-)

    SvarSlett
  4. Cykler ja. De er en del af København og af bybilledet. Da jeg boede i København cyklede jeg rundt til det hele og nød det. Det kan jeg godt savne herude på landet! ;)

    De gammeldags cykler er blevet moderne. De er praktiske og på mange måder mere driftssikre. Og så er det da flot i bybilledet med de mange farver og former. Jo jo, København er en dejlig by! :))

    Hvor længe mon I skal være i byen min? Ha' en god lørdag i hvert fald. Klem.

    SvarSlett
  5. Så artig innlegg !

    Ja, det er jo virkelig en helt annen sykkelkultur i Danmark, og der bruker de faktisk også sine sykkelstier - noe nordmenn ikke er så flinke til, de liker best å sykle på veien SAMMEN med bilene..hehe...

    Kos deg videre i herlige Copenhagen ;)

    SvarSlett
  6. Det med risikoen for at blive kørt over som fodgænger kender jeg alt til! Mine københavnerbørn mener, at jeg ender med at blive kørt over - ikke af en bil men en cyklist. Jeg glemmer, at der er så mange af slagsen, så jeg kigger kun efter bilerne, når jeg krydser gaden i Kbh. :-)

    SvarSlett
  7. Det er utrolig moro å sykle i København. Alt er så godt tilrettelagt. Det eneste problemet er at københavnerne er så raske der de kommer på sine to hjul. De er supernøye på at man skal sykle på riktig side, og de nøler ikke med å fortelle deg hvor Adam kjøpte ølet om du kommer i skade for å gjøre noe feil. Likevel har vi ofte med oss våre sykler når vi drar nedover. Kos deg videre.

    SvarSlett