tirsdag 5. november 2013

VÄNSKAP

Morgendagens planer bringer meg til tigerstaden. Etter arbeidstid. Tre kollegaer - fra 1984 - og jeg har en middagsavtale. Vi jobbet sammen i 1 år, som ufaglærte assistenter, i en av Oslos helseinstitusjoner. Vi bodde på samme hybelhus, og delte mye tid sammen i denne perioden. Siden valgte vi ulike yrkesretninger og veivalg videre i livet. 

I løpet av årene har vi hatt sporadisk kontakt. Ei har bodd i Hellas i mange år, vi andre er spredd geografisk her på østlandet. Nå er det lenge siden sist vi treftes. 

Jeg tipper at skravla vil gå! Gleder meg.

Klikk på linken, hvis du vil høre vennskapsdiktet i korversjon. Med musikk av Joseph Haydn. Denne har vi sunget i koret. 


VÄNSKAP

Vad är en vännskap? Kan den förklaras,
blicken som säger: vänner är vi!
Sällan vi talar om vad vi känner,
vi bara vet det,
vet det: vänner vi skall förbli!

Kanske med åren ses vi rätt sällan,
möts inte ofta, skiljas igjen.
Men när vi träffas, du är den samma.
Vi vet det båda,
båda: vår vännskap varar än!

Fröyd det mig ger att du finns i världen,
att vi kan mötas och skiljas så,
helt utan fraser, självklart och enkelt.
Tänk, at en sådan gåva,
man kan av livet få.





10 kommentarer:

  1. Så koselig å møte gamle venner=) Det er alltid hyggelig. Kos deg masse i Oslo=) Vibeke

    SvarSlett
  2. Så flott at noen vennskap overlever det meste :-) rørende å lese. Håper dere har det superkjekt Elisabeth.

    SvarSlett
  3. Nydelig bilde! Ønsker deg en fin tur til Oslo :)

    SvarSlett
  4. Vakkert i ord og bilde. Nydelig dikt.
    Ønsker deg en god tur og et godt møte : )

    varm klem

    SvarSlett
  5. Hvor er det hyggeligt, at I stadig holder sammen, selv om I ikke ses så tit. Det minder mig om min glæde ved at se skolekammeraterne igen. Rigtig god tur til Oslo! Dejligt billede du har taget.

    SvarSlett
  6. Wow hvor er det et smukt billede, du har taget. Jeg kan mærke at dine ord rammer mig, for jeg har ingen kontakt med de venner jeg har haft undervejs i mit liv. De menesker, der er i mit liv nu, er dem, der er kommet til mens jeg har været sammen med min mand. Dog er der en undtagelse, mine elevkammerater fra sygeplejeskolen. Og det der rammer, er at jeg ikke har lyst til at genoptage kontakten med de andre, hvorfor mon?
    God tur til Oslo, det bliver rigtig godt, er jeg sikker på.

    SvarSlett
  7. Kontakt med tidligere tidere er viktig.
    Godt å ha.
    Vakkert bilde .
    Mormorklem :)

    SvarSlett
  8. Så hyggelig !!

    Det rare er, som oftest er kontakten der med engang...!

    Kos deg, du fine :)

    SvarSlett
  9. Takk deg Elisabeth. Fin melodi.
    I dag jeg hadde møte med gamle venninne. Tur i skogen og fin kaffe og kake og herlig glad.
    Ha en fin kveld. Hilsen deg hjertelig fra Viola.

    SvarSlett
  10. Nydelig dikt:)) håper du har hatt en god og fin opplevelse i tigerstaden:)) Fin helg:))

    SvarSlett