tirsdag 15. oktober 2013

Marked

Har du lyst til å være med på marked i Shanghai?



Shanghai er delt inn i ulike bydeler. Dongtai Lu heter antikvitetsmarkedet, som ligger i "det gamle Shanghai".

Antikvitetsmarked er vel å ta hardt i, for det dreier seg hovedsakelig om reproduksjoner. Kinesere er som kjent rå på kopiering.



Skal det være en rutete koffert?


Eller hva med en Mao-miniatyr for å fiffe opp skjenken der hjemme?


Her finnes Buddhafigurer i alle størrelser og fasonger. Den høye, grå - i bakre rekke - hadde vært noe å tatt med i håndbagasjen eller hva?



Fra de ulike gatebodene fallbys keramikk, porselen, spisepinner, teserviser, tre-, emalje og bronsefigurer med mer. Men her gjelder det å prute på prisene. Pågående selgere roper etter deg. "Look, look, look!!!" "Best price for you, Ma´m"…
Off, jeg er dritdårlig på pruting. Jeg kan liksom ikke gamet. Og følelsen av å bli lurt er ubehagelig.

En gjenstand fra Dongtai Lu blei med i kofferten hjem. Kan du gjette hvilken?



16 kommentarer:

  1. Åhh, ser spennende ut=) Jeg vil til Shanghai jeg og!!! Håper du tok med noe til hagen=))) Og jeg gleder meg til å se=) Vibeke

    SvarSlett
  2. Så artig og for en kontrast til hva vi er vant med hos oss.....

    SvarSlett
  3. Det er virkelig sjovt at se og meget anderledes end markeder, vi kender her. Nej, jeg kan ikke gætte hvad du købte men er meget spændt på, hvad det er!

    SvarSlett
  4. Hei! Så klart jeg blir med på en tur på markedet i Shanghai. Utrolig spennende. Utrolig rød munn Mao har. Han kunne kanskje ha fått hatt en plass i stua!. At man blir lurt, tror jeg man glemmer fort. Det er så morsomt med minner.
    Jeg tror du kjøpte det jadegrønne smykke.
    Ha det godt! anne

    SvarSlett
  5. Blir gjerne med på en virtuell tur, men står over ellers tror jeg.
    Hva du tok med deg? Si det :) Kanskje det blir avslørt siden. Jeg vet hva jeg ikke hadde tatt med i alle fall :)
    Klem :)
    Mormor

    SvarSlett
  6. Så spennende å vandre rundt i gatene der! Nei, jeg klarer ikke å gjette hva du kjøpte... :)

    SvarSlett
  7. Det var artig å være med deg dit, så mye fint og veldig eksotisk.
    Det var vel en spesiell lukt der også tenker jeg.

    (var det boksen med ballerina på som ble med hjem)

    Flott flott.

    SvarSlett
  8. Sukk....dette var moro og se, Elisabeth, oftest syns jeg bare stemningen i seg selv er så morsom og oppleve, om man ikke skal shoppe...en ting ble med i kofferen hjem sier du...

    Jeg ble faktisk veldig usikker på hva det kunne være, men jeg vet du elsker hagen din, tro om du fikk med deg ett buddha hode hjem?

    Eller, ble det en tinnboks til kjøkkenet? Nå er jeg spent altså...hva du fant :)

    Koser meg med reiseinnleggene, er så spennende med turer fra utlandet!

    SvarSlett
  9. Så spennende å gå på et slikt marked, da Elisabeth. Synd vi ikke kan få med oss stemningen og luktene også....
    Å prute kan jeg, vettu. Har lært det av pappaen min, jeg. ;)
    Aner ikke hva du kjøpte med hjem, men jeg likte den brune veska nedi bildet der.........
    Få høre, da.

    SvarSlett
  10. Morro og følge dere på reisen, fine bilder fra et spennende marked, helt etter min smak og :-) :-)
    Tror du tok med deg en eller annen buddha, det var jo så mange fine!!!!! Ha en fin torsdag, stor klem

    SvarSlett
  11. Denne kommentaren har blitt fjernet av forfatteren.

    SvarSlett
  12. Marked i Shanghai kulørt og forførende.
    Spennende å se reisebildene dere... og en stor glede og moro.
    Jeg mener en kort reise, men veldig intensiv med deilig overraskelse. Fantastisk.
    Hilsen og stor klem fra Viola.

    SvarSlett
  13. Jøjje miiiin, jeg ser og jeg ser og jeg ser og ser stadig noe nytt å hvile øynene på, ikke minst ting jeg sikkert hadde raska med meg hjem.... sukk at en reiser med fly og ikke bør ha overvekt, jeg som er så glad i gamle ting tror jeg neppe hadde kommet med derfra Elisabeth, he he

    Kjempearti å se bildene dine fra turen, en ser dette har vært en livs reise som en aldri vil glemme!!

    SvarSlett
  14. Svar: et buddha-hode ble med hjem i kofferten.

    SvarSlett
  15. Dette var litt av et dypdykk og en spennende tur på markedet! Så flotte bilder! Sikker på at du ikke kjøpte med deg hjem den rutete kofferten jeg såg på et bilde da? Buddha-hodet var et godt valg; en typisk gjenstand for det stedet du har vert på ferie! Ellers er jeg nok litt som Anne her..rasker med meg mye rart fra alle ferier!

    SvarSlett