lørdag 12. oktober 2013

Fritt vilt

Ordet trafikkaos får aldri det samme innholdet etter at jeg har vært i Kina. Her er det nemlig følgende regler som gjelder: "Stå på ditt, og ikke la noen komme i veien for deg.  Finner du en ledig åpning, legg deg inn i den - uansett om du må kjøre slalomkjøring gjennom alle de 5 kjørefilene. Tut som pokker´n, så kommer du fram".

Med mye mennesker, blir det mye trafikk. Siden de fleste har samme holdningen, blir det et salig kaos.




I en kultur der folk flest, inntil for få år siden, kom seg fram på sykkel, har velstanden økt. Og med økt velstand, dermed flere biler og ikke minst mindre kjøretøy som scootere og mopeder. Herrejemini, det vrimlet av elektriske mopeder. På veiene, i gangfelt, fortau osv. Ofte overlesset med pappkasser, bygningsmaterialer ol. Eller den lille kjernefamilien på vei til et eller annet, med småbarn og babyer dinglende oppå. 





Det skumle med elektriske scootere er at de er raske og at man ikke hører dem, før du plutselig "nestenkolliderer" med dem i gangfeltet. Som fotgjenger er man fritt vilt. Overalt. Ingen tar hensyn. 

Ulykkesstatistikken på veiene i Kina må være svært høye var vår konklusjon, da vi var der borte. Etterat jeg kom hjem fra ferie, søkte jeg litt på nettet om temaet. Hentet her leser jeg: "De fleste kinesiske sjåfører er ferske i trafikken og har mindre enn fem års erfaring bak trattet. Forkjørsrett blir i stor grad ignorert, og trafikkskilt blir gjerne ansett mer som veiledende enn forpliktende. Dødsulykker som følge av at kjøretøy beveger mot kjøre retningen er vanlig. Over halvparten av de 220.000 som årlig blir drept i Kina er fotgjengere eller mopedister".

I ferien vår var vi så heldig å nyte godt av egen privatsjåfør. Han var en artig kar. Mr Wu førte oss trygt rundt i trafikken. Han smilte mye og la ofte inn replikken "Nowa mejo" - oversatt  "Aldri i Norge" når vi var vitne til hårrreisende unnamanøvrer, brennende biler eller overfylte trailere på motorveien med bygningsmateriell som ramlet av i 120 km/t. 





14 kommentarer:

  1. Uha, 220.000 trafikdræbte om året i Kina? Det er jo rystende, men klart når fodgængere er frit vildt overalt. Og her gik jeg og troede, at kinesere var høflige mennesker, men altså ikke i trafikken. Det var godt, at Mr Wu førte jer trygt rundt i sin bil!
    Dejlig dag til jer oppe i nord og tak for en spændende historie.

    SvarSlett
  2. Det er så gøy å lese om dine opplevelser i Kina. Jeg er glad for at vi ikke har det samme trafikkmønsteret her, for det hørtes skummelt ut. Ha en fin dag i nedre del av Lågendalen :)

    SvarSlett
  3. Godt du kom hjem igen, det er jo vildt at så mange dør i trafikken. Jeg kan ikke lige nu overskue hvad det er i procent af befolkningstallet, og hvor meget mere det er end i Norge og Danmark.
    God weekend til dig.

    SvarSlett
  4. Det var godt dere hadde privatsjåfør, Elisabeth. Den trafikken der høres skummel ut.
    Jeg tror nesten det bare er i Europa vi kjører dannet i trafikken.......eller la meg si scandinavia istedet.
    Jeg har vært med på flere halsbrekkende kjøreturer i utlandet, som jeg har trodd jeg har vært døden nær.....hjelpes.
    Men godt dere kom dere vel frem der borte.
    Ha en fin helg. Klem

    SvarSlett
  5. Slike steder må man ha sjåfør, ellers hadde man vel ikke kommet seg noen vei....nytter jo ikke vente på forkjørsretten sin her, skjønner jeg...hehe

    Rene risikosporten - men når det er sagt, også utrolig artig å se "live" ! og overleve det...hehe

    God helg du fine, og ja jeg vet du ville likt deg i Palazzo'en...hehe

    SvarSlett
  6. Jeg vet om en som blir stolt da jeg viser han bilde : )
    Akkurat nå sitter jeg og nyter Freia Premium Mørk Sjokolade & Mousse - har spart på den til jeg ble alene... hihi
    Tom er på vei vestover. Jeg og Mr. Wu har planlagt neste ukes utflukter : )
    Kos dere med tapas og venner. Hils din kjære fra meg.

    (Har du fått kontakt forespørsel på skype fra meg)

    SvarSlett
  7. For oss som er oppvokst og lever i et regulert samfunn der dette det rene vanvidd.... Tror det er best med innleid sjåfør der gitt.. Så kjekt å få bli med dere til Kina. Ha en strålende fin lørdag.

    SvarSlett
  8. Det må ha vært litt skummelt og utrolig støyende, det er godt at du kom like hel hjem.

    Ha en fin kveld.

    SvarSlett
  9. Så artig å se bildene dine fra Kina=) Dette høres ut som det samme som vi har opplevd i Thailand og Malaysia. Fullstendig kaos, og jeg er glad vi ikke har det slik hjemme=) God helg=) Vibeke

    SvarSlett
  10. Hei! Det er godt dere har overlatt kjøreansvaret til en som kjenner forholdene.
    Morsomt å være med på kinareisen din.
    Ha det godt! Anne

    SvarSlett
  11. Ikkje rart han på det midterste bildet sit med begge hendene på bremsene, heilt tydeleg klar til å stoppe på kort varsel... Men hjelm? nei... 220 000 drepte i trafikken på eit år kan verke som eit veldig høgt tal, men viss vi (og no kjem matematikklæraren fram i meg...) reknar ut prosenten, så svarar antall drepte til 0,016 % av befolkninga. Prosentvis vert det drept dobbelt så mange i trafikken i Libya, der prosentdelen er 0,035! Til samanlikning er talet for Noreg 0,003, altså ein femtedel av Kina, og ein tidel av Libya. Det vil seie at viss Kina klarar å få sin dødelighet ned på Noreg sitt nivå, vil det fortsatt bli drept over 40 000 i trafikken på eit år! I Noreg døydde det 154 i trafikken i 2012... Beklager alle tala, men dei kan vere med og skape litt perspektiv!

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk for regnestykket Englepappa. Det ga perspektiv ja. Skremmende tall.

      Slett
  12. Kjekt å se blider fra turen deres, både her og der:)
    Hjelpes, kjenner jeg er veldig glad det ikke er i Kina jeg skal ut som fersk sjåfør:-S Best med sjåfør som kjenner området og kjørekotyme tror jeg!

    SvarSlett
  13. Gosh a meg.
    Glad jeg ikke ferdes per pedes i Beijing eller andre kinesiske steder.
    Klem :)

    SvarSlett