søndag 1. juli 2012

Kjærlighetsuppe med eksotisk brød

En god venn av meg er hagegal. I hagen hans vokser frukt, bær, blomster og urter. Sjøl er han nordfra. Nå fryder han seg over å bo i et område langt sør i Norge, hvor han enkelt kan få ting til å vokse og gro.

I fjor fikk jeg noen urteavleggere av min hagegale venn, bl.a. Ramsløk og Løpstikke. Ramsløken lagde jeg pesto av i vår. Smakte skikkelig digg. Løpstikka hadde nå vokst seg diger. Straks sto den i veien for hengekøya.
I formiddag googlet jeg oppskriftsforslag på løpstikke. Det poppet opp flere.

På søndagsmiddagsmenyen her i dag, sto "kjærlighetsuppe" med eksotisk brød.

Vil du prøve selv, kommer oppskriftene her:

Kjærlighetsuppe:
5 poteter
2-3 gulrøtter
1/2 liter kyllingbuljong
salt og pepper
3 stenger løpstikke
1/2 liter melk
2 dl fløte
3 ss hvetemel
1 dl hakket gressløk

Jeg gjorde slik: skrell og kutt grønnsakene, kok møre i væsken 15 min. Kjør blenderen/stavmikseren oppi til jevn, tynn suppe. Rør inn jevning av fløten og hvetemelet. Kok videre 5-10 min. Smak til med salt og pepper. Ha oppi hakket gressløk like før servering.




Tja, hva tycks? Gulrøttene fra plantekassene mine, er ikke mye tess til suppekoking enda. Godt jeg hadde noen andre fra butikken i kjøleskapet.


Eksotisk brød:

4 dl kokosmelk
1 ts salt
50 g tørket Mango - grovhakket
50 g cashewnøtter - grovhakket
500 g hvetemel
1 pk tørrgjær

Ha alt oppi bakebolle, ha oppi litt og litt av hvetemelet mens kjøkkenmaskinen jobber, kjør til jevn deig - først sakte, raskt på slutten.
La deigen heve på lunt sted. Jeg satte min bakebolle i varmt vann i oppvaskkummen.
Hell deigen oppi smurt brødform. La heve igjen. Stek ved 200 g ca 40 min.




Viola'! Velbekomme! Peace and love!




(Vil du vite mer om løpstikka og årsaken til dens kallenavn, les her)



11 kommentarer:

  1. Mmmm, dette hørtes jo fantastisk godt ut=) Den oppskrifta må nok lånes etter hvert. Artig å bruke ting fra egen hage i maten. Fin søndags kveld til deg=) Vibeke

    SvarSlett
  2. Ser så godt ut, Elisabeth! Du er kreativ og flink!

    SvarSlett
  3. Sunt og godt !

    Ja, du er flink Elisabet, til å lage mat fra "bunnen av" og ikke minst: Bake - jeg er super imponert :)

    God søndagskveld, søte deg og god sommer.....har ferien din begynt, ennå?

    SvarSlett
  4. Det lyder meget, meget lækkert begge dele, Elisabeth - tak fordi du deler opskrifterne med os herude! De skal prøves her hos os, hvor Uffe er blevet glad for at lave mad og at bage.
    Ønsker dig en dejlig sommeraften!

    SvarSlett
  5. Høres og ser godt ut! Takk for at du deler Elisabeth!

    Ønsker deg ei fin ny uke! Klem til deg du gode : )

    SvarSlett
  6. Hørtes fantastisk godt ut!! og jeg som er gift med selveste suppegjøken noterer ned denne som favoritt, må forsøkes :-)

    SvarSlett
  7. Dette så godt ut. Men den gulrota var i magreste laget, ja. :-)

    SvarSlett
  8. Nam nam, en utrolig lækker og næsten poetisk menu. Jeg skal prøve det brød en af dagene! :)

    Ønsker dig en fin dag med gode øjeblikke. LeneMegan klem :)

    SvarSlett
  9. Mmmm det så utrolig godt ut. Spennende brød, det må prøves.
    Ha en fin sommerkveld!

    SvarSlett
  10. Looks absolutely delicious...and I'm sure it tasted delicious too!!!

    SvarSlett
  11. Godt jeg hadde spist før jeg leste dette.
    For dette fikk munnen til å løpe i vann.
    "Stjeler" oppskriften. Løpstikke bruker jeg i nesten alle slags supper og de blir utrolig gode :-)
    Ha en nydelig fredag og en helg etter ønske .
    Mormor

    SvarSlett