mandag 30. april 2012

Kjære hageblogg



Jeg kjenner meg gira, nesten litt høy om dagen. Høy på våren som eksploderer der ute. Høy på hageprosjektene vi holder på med her hjemme.
Jeg jobber og tenker hage 24/7. Har jeg et ledig øyeblikk på kvelden, kikker jeg på "Trædgårdsonsdag" på SVT, eller pløyer hagebøker. Jeg drømmer om staudesammenplantninger om natta. Er jeg litt skrudd i huet?




Været er supert for hagearbeid, sol/lettskya og 10-13 grader. Sammenhengende har jeg fri 6 dager. Det kunne ikke passet bedre.

Patriarken og jeg har jobbet og jobbet. Fem tilhengerlass med feit, fin bedjord er hentet fra "langtvekkistan" - for der er jordkvaliteten den beste, ifølge kjennere. Jorda har vi fylt oppi nye og gamle bed. Det er ikke få trillebårlass med jord som er fylt oppi nye og gamle bed.

Innimellom har vi sittet på benken med kaffekoppen, hørt fuglekvitteret og kjent sola prikke på nesa. Noen få tulipaner har dukket opp, på tross av gravemaskinenens herjinger i høst.




Patriarken har snekret to plantekasser. I den vokser det nå jordbærplanter. I den andre har jeg sådd ruccola, spinat og plantet diverse urter som før sto i vinduskarmen. De gamle sementhellene fra det gamle inngangspartiet, har vi pent plassert rundt kassene - i håp om at det holder ugrasset unna.

Hagemøblene pusses og beises. Flere strøk. Enda et strøk gjenstår før jeg sier meg fornøyd.
Pellisene har fått ny jord i pottene, og er nå plassert ut på den sørvendte verandaen. Der skal de oppholde seg fram til oktober, og forhåpentligvis belønne oss med frodig blomstring.


Av en bekjent har vi fått hjelp til å sette opp en tørr mur, samt lage ei trapp. Han er en steinkunstner. Gammalt fint håndverk, med stein på stein oppå hverandre og ingen sement. Trappa ser ut som den har ligget der bestandig. På toppen av muren anla vi bed i helga. Diverse stauder erflyttet fra andre steder rundt huset. Det gjenstår å se hvordan det vil vokse seg til.




I dag vil jeg ta med kamera ut for å fange nye hagemotiv. Kroppen er støl, og trenger hvile. Hvis jeg klarer å holde meg unna spaden da... Jeg er litt hagehøy om dagen. Det er vår!

10 kommentarer:

  1. Deilig følelse du har om dagen, hold på den - ja, det er VÅR !!! Hurra !!

    Vakre tulipaner du har tatt her, og særlig det bildet med dråper på - wow !!

    Hagen deres komme til å bli " a dream come true" - just you wait and see :)

    Har litt dilla selv om dagen også, dog her er det kun i stein det, dvs belegningstein til gårdsplass og skifer til terrassen.... go det skal bli ferdig til 1 juni, så ukene vi hadde tenkt å bo på Villa'n, blir her istedefor. Klart vi må følge med på "prosjektet" vårt her også ...thihihihi

    SvarSlett
  2. Høres herlig ut med et prosjekt dere har sammen og som gir en god og trett kropp når kvelden kommer.... Og til slutt kommer premien, nydelig flora og urter fra egne bed.... Bedre blir det ikke!

    SvarSlett
  3. Vet veldig godt hvordan du har det ;-)
    Kos deg,og nyt våren.

    SvarSlett
  4. Når du er ferdig med din egen hage og fortsatt kjenner at det sprudler over, ta gjerne turen hit! :-)

    Gratuler med ettårsdagen og takk for siste fine kommentar hos meg.

    SvarSlett
  5. Full fres, jeg hadde nær sagt jordfres, i hagen. Det er deilig når man kan. Hagen må bli utrolig fin når den gror seg til. Og så mye morsomt og så mye støl rygg du kommer til å få. Ser frem til masse bilder-
    Vi mormorer burde ha sittet på nylaget mur, tro jeg :-)
    Ha en deilig vår og en flott dag :-)
    Mormor på klagemuren

    SvarSlett
  6. Tull! langt fra skruls Elisabeth, hagearbeid er som balsam for sjelen :-)

    SvarSlett
  7. Jammen blir det fint hos deg, Elisabeth. Og dere har visst kommet en god del lenger enn da vi var hos deg, for over en uke siden.
    Her skjer det også litt, men i mindre format. Vi har kun et lite frimerke av en hage, som vi nå skal legge stein i.
    Jeg er ikke så "gal" som deg, så her blir det bare noen kjøpte planter i krukker til pynt. men nå som finværet har meldt sin ankomst, håper jeg at Mannen snart blir ferdig(vi gjør alt selv. "vi" = Mannen, hi hi) for jeg har ingen steder å sitte ute for tiden.........

    SvarSlett
  8. Jeg fryder meg over å lese om dine hagegleder, Elisabeth. Jeg har det som deg, elsker hagelivet og har hatt flere fine hager med stadig nye prosjekter. Nå har jo vi ordnet oss slik at vi bare har veranda hjemme, men på hytta - der er vi langt på vei til å lage en ny grønn flekk med blomster, urter og bær. Sjelebot er det når det vokser og gror....nyt disse dagene.

    SvarSlett
  9. Spring is so beautiful when all the flowers and plants "come alive again"! I love spring...my favourite time of the year.
    You are so clever to take such fantastic pictures!!!

    SvarSlett
  10. Det er dejligt at læse om jeres glæde ved haven! Lige som dig synes jeg, det er skønt at lægge planer, og haven er et sted, man lader op og får ny energi. Her er det også blevet vår - sol og 2o grader!

    SvarSlett