søndag 6. oktober 2013

Folksomt

Kina er det tredje største landet i verden. Ikke noe annet sted på kloden har flere innbyggere enn Kina. Over 1,3 milliarder innbyggere, noe som utgjør en femdel av jordens befolkning. Tenk det! 1,3 milliarder!!

Kanskje derfor man velger slike løsninger i den stadig voksende biltrafikken? (Der sykler er ut, og motoriserte kjøretøy er inn.)



onsdag 2. oktober 2013

Akklimatisering



Formann Mao og hans lille røde er tilbake. Omtumlet og døgnville. Med harddisken proppfull av spennende inntrykk og annerledes opplevelser. Oj oj oj!

Etter 9 dager uten hverken Facebook eller Bloggtilgang. Slikt er sperret i Kina. Ordovergrind kommer sterkere tilbake om litt. Først må det soves, sorteres og fordøyes.

torsdag 19. september 2013

Borte - hjemme


  • Lette klær? Check
  • Gode sko? Check
  • Pass, penger, pilletter? Check
  • Reiselektyre og strikketøy for et halv døgn i fly? Check
  • Huspasser og hjelpevaktmester i beredskap? Check
  • Hodet og kropp innstilt på dager i annerledes kultur i 35 grader og 90% luftfuktighet? Jepp! 

           Off we go! Suzhou - Here we come!






Er borte,
lengter hjem
er hjemme,
lengter bort.
Hjemme, borte,
her, der,
like langt
på stedet hvil.
Underveis finnes
enkelte glimt
av forventning.


  - Annie Riis -




onsdag 18. september 2013

Virrvarr



Kraftig blæst og regn de siste dagene, har omgjort Miacasa til et kaos. Brukne greiner, avrevne blomsterhoder, vissent løv og knuste krukker lå i en eneste virrvarr. Det var som om noen hadde skrudd på en knapp. Høstknappen.

I ettermiddag klippet jeg ned det som ødelagt, og laget en diger bukett med blandt annet Cosmos og Solhatter. Den tar jeg med på jobb i morra, - den siste arbeidsdagen før ferien begynner.

Høstløk er innkjøpt, men ikke i jorda. Pytt, det er enda tid. Også ut i oktober. Husker jeg mang en november, med frosne fingre har putta ned blomsterløk i tælen jord. Årnær sæ, serru.




tirsdag 17. september 2013

Moddi



Jeg har alltid hatt en hang til musikk med en bittersøt sound.

Når jeg hørte Moddi´s stemme første gang ble jeg fengsla. Eller Pål Moddi Knutsen som han egentlig heter. Det var under Spellemannsprisutdelingen 2012. Der sto han barbeint, med gitaren og bustesveis, sammen med Kringkastingsorkesteret og sang "House by the sea". Teksten og den følsomme stemmen gikk rett i hjertet mitt.

Siden har jeg pløya det som er av musikk fra dette musikalske talentet fra Senja, via Spotify og You Tube. Det er ikke lite seksogtyveåringen har rukket allerede. Sjekk her.

I oktober kommer han med enda ei CD. Jeg kjenner at jeg er bittelitt forelsket :)




søndag 15. september 2013

Fotnote




Tidlig om morgenen
er du med på å vikle små begivenheter
ut av innpakningspapiret -

Ubetydeligheter alt sammen.
Men forsynt med fotnoter
om at dette skal du savne mest engang.

                    - Kolbein Falkeid -

lørdag 14. september 2013

Langsom



Ja takk! Lange, langsomme lørdag! Med tid til koping og kaffekopper i en´te potens. Før pysjen går av og fjeset kommer på. Jeg gidder rett og slett ikke skynde meg.

Ei runde med grove rundstykker står riktignok klare på benken. Mon tro om patriarken som holder på med pensel og malepøsen, kan tenke seg Hellstrøms omelett til lunsj? Ingen dum ide´.

Kveldens planer består av fest og ballade. Ei god venninnes har fylt 50. I kveld skal hun feires.

Må din lørdag gi deg akkurat det DU trenger!