onsdag 2. april 2014

Vilje og krutt

Så er det i gang i år igjen. Same procedure as every year. 
De bæres opp fra den kjølige mørke kjelleren, pellisene mine. Krukke på krukke. Klippes ned og renses for vissent vas. De spede skuddene bevarer jeg. Ny jord, en combo av jord, kukompost og Perlite, i terracottapottene. Og rikelig med vann. Svosj - ut i vinterhagen med dem!
Det går ikke mange dagene før de skyter i været. Irrgrønne blader. Fulle av vilje og krutt. Skjer endring fra dag til dag. Etter få uker er "de grå tørre pinnene" forvandlet til frodige vekster. Belønner meg med blomsterknupper i ulike nyanser allerede. 

En av Pellisene mine kommer helt fra nordvestlandet. Som liten stikling. Minne om en hyggelig hagevisitt. Nå er den toppet, i håp om at Romsdalspellisen blir litt kraftigere fra bunn.
En annen av dem er oppstammet, en Rosenpelargonium. Den er 9 år gammel. Ble kjøpt det året mellomste konfirmerte seg. Blir gammelt "vennskap" av slikt. Morsomt at det fortsatt er liv i den. 
Vårgleder!

12 kommentarer:

  1. Dette må være blant de mest takknemenlige plantene vi kan ha i krukker !
    Man kan glemme å gi de vann, og de overlever likevel.....:)


    Har mange her i Italia, men dessverre får jeg ikke tak i de lysrosa...så her har jeg knall rød og hvite.

    Klipper du dine helt ned...så det bare stikker litt opp liksom?

    Noen av mine hadde blomstret hele vinteren gjennom (??) og da hadde de fått sånn litt tynne og lange stilker, så de klippet jeg vekk faktisk.

    Elsker blomster - er så fine :)))

    Nyyyyyt våren, nydelig tid !

    SvarSlett
    Svar
    1. Helen: Mine Pelliser er gamle. Og kraftige. Jeg klipper de ikke helt til bunns, men kanskje 5-10 cm over jorda. Avhengig av hvor kraftig rota er.

      Slett
  2. Hei! Kjempefin pelliscollage. Ja, det blir gammelt "vennskap" av slikt. Morsomt å ha de samme
    plantene rundt seg i årevis .Hjertelig takk for hyggelig kommentar. Jeg blir glad av sånt. Ha det godt! Anne

    SvarSlett
  3. Åh ja, det er en skøn tid. Same procedure as last year og altid en stor glæde. Lørdag skal jeg en tur på planteskolen og købe lidt ind. Glæder mig til havearbejde, lidt men godt! ;)

    Knus og god aften til dig

    SvarSlett
  4. Så flott at du har holdt liv i dem så lenge og vakre er de. Jeg kan ikke ha dem hos meg. Det er altfor mye regn og vind til at de trives. De drukner. Jeg har prøvd å holde liv i noen skaugumbegonia nå gjennom vinteren og er spent på om de spirer. Jeg har lagt dem frem i lyset for noen uker siden og det ser ikke så veldig lovende ut. Ser at det er små spirer på et par av dem. Er det ikke deilig nå når vi er kommet til årstiden vi kan glede oss igjen over det som spretter og gror. Ha en flott kveld.

    SvarSlett
  5. Been there, done that ;-) Jeg hadde fryktelig dilla på de en gang, men ikke nå lenger. Moro at du har hatt noen av de i så mange år.

    SvarSlett
  6. Jeg har ei venninne som driver nettopp med det samme som deg, Elisabeth. Sånnt har jeg altså ikke tålmodighet til. Men jeg forstår deres entusiasme. He he

    SvarSlett
  7. Så koselige vårgleder=) Jeg er ikke så god på å bære inn og ut… må øve litt på det=)

    Så artig at du skal gjøre ting du ikke kan. Hvordan gikk det? Jeg har så lyst til å spørre hvordan det går med det vi snakket om i Trondheim også, men vet ikke om du liker at jeg spør her=) Jeg kan heller sende en melding=)

    Forresten, si fra om jeg skal sende deg luftløk, for det gjør jeg veldig, veldig gjerne=)

    Kooos deg=) Vibeke

    SvarSlett
  8. Å ja det er stas og en så god vane kan ikke vendes.
    Det er artig med stiklinger en har fått til å bli flotte planter år etter år.

    Nå er vi i gang, klem fra Marit.

    SvarSlett
  9. Vilken fart det är på pellisarna! Du har verkligen gröna fingrar. Det är kul att ha kvar gamla sorter och såna man fått av goda vänner. Det är inte bara blommor utan också minnen.

    Ha det fint
    /Anette

    SvarSlett
  10. Dejligt indlæg, Elisabeth, og hvor er det flot, at du har en rosenpelargonium, der er 9 år gammel. Det er en skøn årstid, hvor vi har så meget smukt i vente.

    SvarSlett
  11. Heisann!

    Så heldig du er som får plantene tilbake år etter år. Jeg tok vare på mange i vinter, på vaskerommet, men satt dem ut for tidlig, og nattefrosten tok dem... en beholdt jeg inne, heldigvis!
    Det er bare å skaffe seg nye små stiklinger her og der framover. e er så koselige å ha på terrassen, særlig de med små blomster som lukter godt!
    En av stiklingene var fra Kanariøyene... jeg drar ikke alltid på spennende steder, men La Gomera er mer interessant enn Tenerife f.eks. - det er min mening! Kjempehyggelig at du synes det er gøy å se bildene mine, takk ☺️ Ha flott ukeslutt!

    SvarSlett