onsdag 11. september 2013

Pell deg hjem!


Er det IKKE meningen at jeg skal be deg om. Men derimot å ta en titt på bildene mine under.






I september er pellisene mine på det flotteste. Dumt i grunn, når utesesongen er på hell og man har mindre anledning til å nyte dem.

Her i Miacasa står de plasssert på en overbygd sørvendt veranda. Det vil si mye sol og lite regn. Når sommer går over i høst skjer det en endring i fargene på pellisene. De blir mørkere og klarere. Det underste bildet er Dronning Ingrid i septemberdrakt. Sommerstid var hun blek og sart, men fattet.
Er det noen av dere som kan forklare meg hvorfor det er slik med fargene på blomstene forresten?

Damen i rødt helt øverst, er Fru oppstammet Rosenpelargonium. Henne kjøpte jeg da mellomste sto til konfirmasjon for 8 år siden. Hver vinter tilbringer hun vaskekjelleren, dvs mørkt og stusselig. Likevel belønner hun oss med et vell av blomster i hele sommerhalvåret.

Den hvite i midten er Flisefru Papegøyepellerud. Både blomst og blad er morsomt oppfliset og takkete. Jeg har ikke peil på navnet på disse pelargoniumtypene, derfor lager jeg egne tullenavn på dem.






Denne vesle krabaten over her, ble født i sommer. Fra bloggbesøket hos Parkveiens hageglede på Molde fikk jeg med en pellis-stikling hjem. Foreløpig ser det ut som om puslingen har tålt klimaskiftet fra nordvest til sørøst ganske bra. Jeg er spent på hvilken farge hun folder seg ut i.

14 kommentarer:

  1. Jeg har tatt pellisene mine inn i stua nå, - og så begynner funderingen på hvor de skal overvintre. I kjelleren overlever noe over halvparten. Kanskje jeg skulle prøve å ha den oppe i lyset på jobben, i et klasserom for eksempel, - så kunne elevene og jeg ha dem som felles prosjekt i vinter. Jeg vet at noen har dem i vinduet hele året.

    Hvorfor de skifter farge, vet jeg ikke. Noe av det fine med pelliser er at de tåler en uke uten vanning. De tåler i grunnen det meste, - bare ikke kaldt vær. Da skifter de også farge, blir grå og flekkete på bladene.

    SvarSlett
  2. Hm ...
    jeg tror det har noe med temperaturen å gjøre. Kanskje, jeg ser det samme på mine "pelliser" Den postkasserøde som bor skyggefullt har ensartet farge hele tiden mens de "utsatte" bleknet når det var høy og lang sommer.
    Kanskje jeg har rett? neimen om jeg vet :)
    Mormorklem :)

    SvarSlett
  3. Så søte pelliser (aldri hørt noen kalle dem det før) du har=) Deilig med fint høstvær=) Vibeke

    SvarSlett
  4. Hei på deg. Pelargoniumen fra Parkvegen heter Diane Louise... og så skal du fortsatt få vente i spenning på fargen :-)Jeg håper du blir fornøyd!
    Klem fra Aud i Molde

    SvarSlett
  5. Flotte er de i alle fall, men jeg kan ikke noe om dem. Jeg kan huske min mor drev på med avleggere og var dyktig på å få dem frem, men jeg var som ung jente ikke videre interessert. Pelargonium egner seg dårlig utendørs på sommeren her hos oss. Vanligvis har vi for mye regn og vind til at de trives, bortsett fra denne sommeren da. Lykke til med den nyfødte. Blir spennende å se hva hun vokser opp som.

    SvarSlett
  6. Hei! Fine og frodige pelargonium. Det med farger er det samme som skjer på fjellet. Kaldere luft gir klarere farger. Ha det godt! Anne

    SvarSlett
  7. De er vel nok smukke, og det bliver spændende at se, hvilken farve blomster, pellis-stiklingen får. Jeg holder meget af denne type blomster, som min mormor havde i sin vinterhave. Og jeg kan stadig for mit indre blik se hende gå og snakke med sine potteplanter.

    SvarSlett
  8. Må vel være blant de mest takknemelige blomstene, kommer igjen og igjen !
    Ser bare mine her i Italia (hvor det er kun hvite eller røde og få kjøpt)

    De blomstrer hele sommeren, og gjør det ennå, men de settes også bort for vinteren, og tas ut igjen ved mars mnd, da klipper jeg de ned.

    Dine var flotte nå !!
    Pynter bra opp på starten av høsten :)

    SvarSlett
  9. Finnes der virkelig noe som gjenfødes å ja...., så altfor lite tålmod med slikt jeg, men hvis disse er løsenet skal jeg huske til neste vår :-)
    Må jo ha den fineste utestue til blomster du nå da Elisabeth, lyst og lett hele året gjennom.

    Litt sånn sommer nummer to her hos oss også. Varme og solrike dager som gjør at mat fortsatt kan nytes utendørs. Først når mørket senker seg at en husker at det faktisk er høst faktisk, hærlig!!

    SvarSlett
  10. Jeg er nesten sikker på at det har med lyset å gjøre. Når dagene blir kortere er ikke lyset like sterkt som i juni, så det er nok der forklaringen ligger tror jeg. Enn så lenge så har det jo ikke vært noe kaldt her? Flotte pelliser du har!

    SvarSlett
  11. Jeg opplever også forandring i fargen på planten min - her er det ikke en gledelig hendelse, det betydde visst at den holdt på å vissne:S

    Ønsker deg en god fredag og ei fin helg,
    Hanne:)

    SvarSlett
  12. Jeg liker så godt disse blomsten kjøper meg nye hvert år jeg... jeg er veldig glad i de "pudder rosa", husker ikke hva de heter... lurer på om det er Dronning...et eller annet ; )

    Her er det varmt!!! 35 varme og 90 % luftfuktighet! Så pakk lette klær!

    God helg - om ei uke er dere her : )

    SvarSlett
  13. Beautiful flowers!!!
    Happy weekend!

    SvarSlett
  14. Jegharikke greie på slike blomster.....men ha en venninne som har dem overvintrende hvert år.
    Men det er jo så greitt Blogglandia, at her kan man spørre,g så er det alltids et svar å få.

    SvarSlett